Scroll Top
Beste elektrische cargofiets

De 9 beste elektrische cargofietsen van 2024

Leveringen of boodschappen doen met een licht elektrische vrachtfiets

In dit artikel gaan we op zoek naar de beste cargofiets. Je kon reeds lezen over bakfietsen en longtail cargofietsen. Deze keer gaan we op zoek naar de beste elektrische cargofietsen bedoelt voor het vervoeren van een vracht. Dit kan met of zonder laadbak, maar zonder dat die bedoelt is voor kinderen. Er zijn dus geen zitjes aanwezig.

De beste elektrische cargofiets is dus één met een goede laadcapaciteit, rijcomfort en sterke elektrische ondersteuning. Onderin het artikel lees je waar je op moet letten bij het uitkiezen van de juiste elektrische cargofiets.

Elke situatie is anders, wij helpen jou te zoeken naar het juiste model. Lees verder en vind onze suggesties per situatie. Ook voor zelfstandigen en kleine ondernemingen kan een elektrische vrachtfiets de juiste optie zijn voor vervoeren en leveren. Tegenwoordig zijn er ook subsidies om dit aan te moedigen.

Onze selectie elektrische cargofietsen

Beste cargofiets: KETTLER CARGOLINE FS800

Voordelen:

  • Top kwaliteit onderdelen
  • Innovatief rijsysteem
  • Wendbaar en comfortabel
  • Sterkste batterij

Nadelen:

  • Hoge prijssegment
  • Lading kort op het stuurmechanisme

De voorkant van een bakfiets of cargofiets lijken vaak zeer hard op elkaar. Eén model valt dan nog meer op, het ontwerp van de Kettler Cargoline FS800, de favoriete cargofiets van Bastian Schweinsteiger, ambassadeur van het merk.

Kettler is een ervaren pion op de fietsenmarkt. Zij zien ook dat wendbaarheid een belangrijk punt is bij het rijden met een cargofiets. Hoe meer gewicht, hoe meer dit een probleem wordt. Ook stabiliteit is hier van zeer groot belang.

Kettler speelt hier op in met een uniek en innovatief ontwerp. Het stuursysteem met precisiestuurnaaf, gecombineerd met de vering, zorgt voor een aangenaam rijcomfort. De Kettler FS 800 heeft geen aparte voorvork. Het voorwiel beweegt zeer snel en soepel waardoor de fiets heel wendbaar is. De ingebouwde vering zorgt voor een hoog rijcomfort, vergelijkbaar met de Riese Muller Load 75.

Daarnaast doet deze fiets ook exact wat de anderen doen. Het maakt ook gebruik van een Bosch aandrijving en batterij. De derailleur en versnelling is van Shimano. Remmen doe je met kwalitatieve Magura 4-piston schijfremmen. Ook de achternaaf is van Shimano. De batterij is iets krachtiger, met een dubbele batterij heb je 1250 wh. Hiermee kan je heel wat afstand afleggen (max 180 km), al hangt veel af van het gewicht.

Gewicht: 46 kg | Lengte: 261 cm | Draagcapaciteit: 250 kg | Snelheid: 25 km/u | Batterij: 2×625 wh | Vermogen: 85 nm

Beste pedelec cargofiets (45 km/u): R&M LOAD 75 HS

Voordelen:

  • Top kwaliteit onderdelen
  • Pedelec 45 km/u
  • Uitstekend rijcomfort
  • Compatibel met bak voor bakfiets

Nadelen:

  • Hoge prijssegment
  • Gemiddelde laadcapaciteit

De speed pedelec is ondertussen ook zeer populair. Een pedelec wil gewoon zeggen dat de fiets tot 45 km/u elektrisch ondersteund wordt. Er zijn ondertussen ook pedelec bakfietsen en cargofietsen. De beste kwaliteit vinden we terug bij de Load 75 HS van Riese Muller. Net zoals die ook de beste pedelec bakfiets maken.

Deze bakfiets bestaan in heel wat configuraties. De Load 75 HS is een pedelec cargofiets, heeft een laadbak van 75 cm en beschikt over 85 nm koppelvermogen. Je kan ook kiezen voor de load 60, deze heeft een iets kleinere laadbak. Kies je voor de niet-pedelec versie dan is de prijs nog schappelijker.

Riese Muller staat gekend voor kwaliteit onderdelen. Van alle bakfietsen en cargofietsen biedt deze fiets het meeste rijcomfort. De elektrische steun is zeer soepel, de wendbaarheid en vering maken de fiets af.

Deze Load 75 Rohloff HS maakt gebruik van een Bosch cargo line cruiser motor en batterij (2×500 wh), Fusion vering, de beste Rohlof versnellingsnaaf gekoppeld met Tektro remmen. Telkens onderdelen van hoge kwaliteit. Uiteraard reflecteert dit zich in de aankoopprijs.

Een mooie extra: je Riese Muller koppel je aan de app waar je kan zien welke trajecten je net deed en of de fiets beweegt zonder jouw aanwezigheid (anti-diefstal)

Gewicht: 38.4 kg | Lengte: 264.5 cm | Draagcapaciteit: 200 kg | Snelheid: 25 km/u | Batterij: Dual 500 wh | Vermogen: 85 nm

Voordelen:

  • Lichte cargofiets
  • Goede prijs / kwaliteit
  • Betaalbaar voor de meesten
  • Krachtige motor

Nadelen:

  • Geen Bosch onderdelen
  • Klein laadvak
  • Gemiddelde draagcapaciteit

De elektrische motors van Bosch zijn momenteel de meest betrouwbare op de markt. Veel consumenten denken ook dat een elektrische fiets een Bosch motor moet hebben, maar niets is minder waar. Andere merken zetten elke dag stappen om dichter bij Bosch te komen, en dit zien we terug in de eBullit EP8.

eBullit wil de prijs schappelijk houden en wil goedkopere cargofietsen op de markt brengen. Zij maken geen gebruik van de duurdere Bosch motors maar kiezen voor de krachtige 85 nm Shimano Steps E8 motor. Ook voor de 500 wh batterij en naafversnellingen (Nexus 5-speed) kiezen ze voor andere onderdelen. De ketting kan je laten vervangen door een drijfriem.

Een lichtere en betere motor, lichter frame, drijfriem en naafversnelling. De EP8 kent heel wat verbeteringen sinds de vorige versie. Door de lagere aankoopprijs kozen we dit model uit tot de beste goedkope cargofiets, al blijft de aankoopprijs redelijk hoog. Door het minimalistische ontwerp is dit ook een vrij lichte elektrische cargofiets.

Daarnaast heb je een app waarmee je het rijgedrag, koppelvermogen, elektrische start- en trapondersteuning kan regelen. Hier is ook GPS tracking, zo weet je wanneer je fiets gestolen wordt.

Gewicht: 27.5 kg | Lengte: 243 cm | Draagcapaciteit: 185 kg | Snelheid: 25 km/u | Batterij: 500 wh | Vermogen: 85 nm

Polyvalent voor het gezin: CUBE DUAL HYBRID

Voordelen:

  • Goede prijs / kwaliteit
  • Polyvalent gebruik; bakfiets / cargofiets
  • Dubbele batterij
  • Bosch onderdelen

Nadelen:

  • Kan bak niet verwijderen
  • Zwaarder dan gemiddeld

Hoe meer gewicht hoe harder de motor moet werken. Het lijkt dus ook logisch dat je een dubbele batterij wil om zoveel mogelijk leveringen uit te voeren. De keuze voor een dubbele batterij kan een cargofiets dat ietsje te duur maken.

Cube is een bekend fietsenmerk dat goed boert op de markt van elektrische fietsen. Sinds kort richten ze zicht ook op andere markten. Zo ontdekten we de Cube Compact Hybrid, een kleine elektrische stadsfiets, en deze Cube Hybrid bakfiets.

Cube staat voor kwaliteit aan een betaalbare prijs. Ze hebben altijd een uitstekende prijs / kwaliteit verhouding, al is dit meer een bakfiets dan een volwaardig cargofiets voor leveringen.

Kwaliteit is zeker aanwezig. Bosch motor en batterij, Magura hydraulische remmen, Enviolo versnelling en achternaaf en Schwalbe super defence banden. De bak (70 cm laadruimte) kan op verschillende manieren gebruikt worden. Voor cargo, maar ook voor kinderzitjes.

Ook zeer handig is de stap- en starthulp. Een kleine extra push tot 6 km/u om de fiets makkelijker voort te duwen. Ook bij het starten kan het gewicht voor problemen zorgen. Wat extra hulp is hier altijd mooi meegenomen.

Gewicht: 51 kg | Lengte: 247 cm | Draagcapaciteit: 220 kg | Snelheid: 25 km/u | Batterij: 2×500 wh | Vermogen: 85 nm

Makkelijk opbergen / op reis: DOUZE V2 BROSE

Voordelen:

  • Makkelijk opbergen of meenemen op aanhangwagen
  • Ook niet elektrische opties
  • Volledig aanpasbare configuratie
  • Iets goedkoper

Nadelen:

  • Laag gamma is basis kwaliteit
  • Modulair niet altijd beter
  • Lagere draagcapaciteit

Cargofietsen en bakfietsen hebben één groot probleem en dat is opbergen. Ze zijn lang en soms te lang voor makkelijk weg te zetten. Je ziet dit ook aan de school, ouders met een bakfiets nemen veel meer plaats in. Maar dus ook thuis of op de werkplaats kan berging een probleem zijn.

Douze biedt met de V2 Brose een oplossing voor dit probleem. Dit is de eerste en enigste modulaire cargofiets. Je kan de fiets zeer snel uit elkaar halen voor het opbergen. Ook voor het vervoeren is dit interessant. Mogelijk de enige bakfiets die je op reis kan meenemen.

Verder wil Douze ook een fiets dat zich aan jou aanpast. Je kan kiezen voor een Pinion of een (sterkere) Shimano motor, maar je kan ook kiezen voor de speciaal krachtige Brose (95 nm koppelvermogen).

Ook het kader van de fiets kan je aanpassen. Verkies je een lagere opstap dan kies je voor het ‘Traveller’ frame zonder middenstuk. Ook het voorstuk is modulair, je kan kiezen tussen drie lengtes.

Zo maken ze deze cargofiets modulair:

  • Aanpasbare lengte (3 opties – 400mm, 600mm of 800mm)
  • Aanpasbaar frame (2 opties)
  • Keuze in motor (4 opties) en versnelling (Derailleur of Enviolo naaf)
  • Voorstuk afneembaar voor vervoer of opberging
  • Keuze in zadel, stuur en remmen

Op volgend fragment zie je hoe je de V2 Brose kan ontkoppelen in twee stukken. Hierdoor kan je het makkelijker opbergen of meenemen op reis.

Gewicht: 33-39 kg | Lengte: 223.5 / 243.5 / 263.5 cm* | Draagcapaciteit: 175 kg | Snelheid: 25 km/u | Batterij: 500 wh | Vermogen: 95 nm

Kleine cargofiets: URBAN ARROW SHORTY

Voordelen:

  • Goed volume
  • Korte cargofiets
  • Handig in bepaalde situaties
  • Gepast voor kleine leveringen

Nadelen:

  • Beperkte capaciteit

Ga je vooral kleine leveringen doen en zoek je een compacte kleine cargofiets dan is de Shorty de jusite keuze. Dit is eerder een normale fiets met vrachtcapaciteiten.

Het laadvolume is relatief klein. Onderin heb je een kleine ruimte beperkt door het voorwiel. Bovenin heb je iets meer plaats voor grotere voorwerpen. De fiets voelt aan als een normale fiets, al is het voorwiel kleiner dan het achterwiel.

Net zoals alle Urban Arrows geniet je van kwalitatieve onderdelen. Bosch motor en batterij, sterk aluminium frame, goede remmen en versnellingen gecombineerd met een comfortabel ontwerp. Standaard heb je 65 nm al kan je upgraden naar de 85 nm Cargo line.

Voor deze cargofiets heb je ook geen aangepast rijbewijs of certificaat nodig. Het geldt als een normale fiets. Voorlopig is er nog geen aangepaste wetgeving voor vrachtfietsen en heb je geen speciaal rijbewijs nodig, al kan dit er uiteindelijk wel van komen.

Gewicht: 46 kg | Lengte: 203 cm | Draagcapaciteit: 140 l / 225 kg | Snelheid: 25 km/u | Batterij: 500 wh | Vermogen: 85 nm

Polyvalente vrachtfiets: URBAN ARROW CARGO L / XL

Voordelen:

  • Extra groot laadvak
  • Blijft traditionele cargofiets
  • Handig voor leveringen
  • Veel opties voor laadvak

Nadelen:

  • Duur
  • Groot laadvak maar geen verhoogde draagcapaciteit
  • Lang
Urban arrow cargofietsen voor leveringen

Urban arrow heeft het meeste ervaring bij het maken van cargofietsen en dit valt op. Hun ontwerpen zijn innovatief en polyvalent. Ze raken een grotere markt dan andere merken in onze vergelijking van de beste elektrische cargofietsen. Zo spelen ze ook in op modulaire en polyvalente vrachtfietsen.

De Urban Arrow Cargo L (of toekomstige XL) is hier een perfect voorbeeld van. Het is waarschijnlijk de beste cargofiets voor bedrijven die nog wat zoekende zijn. Urban Arrow heeft heel wat laadbakken. Met deze fiets als basis kan je nog altijd wisselen en zoeken naar de juiste laadbak.

Daarnaast maken ze ook altijd gebruik van kwalitatieve onderdelen. Een Bosch motor en batterij, Enviolo versnelling en Tektro Dorado remmen maken deze fiets een goede keuze.

Standaard krijg je de 65 nm Performance line motor. Ga je voor de XL dan kies je beter ook meteen de Bosch Cargo line. Deze heeft 85 nm koppelvermogen.

Gewicht: 20 kg | Lengte: 294 cm | Draagcapaciteit: 250 kg | Snelheid: 25 km/u | Batterij: 2×500 wh | Vermogen: 85 nm

Licht elektrisch vrachtverkeer cargofiets

Licht elektrisch voertuig – front cargo: URBAN ARROW TENDER

Voordelen:

  • Goed voor bedrijven
  • Extra zware cargo

Nadelen:

  • Zeer duur (afschrijfbaar)
  • Beetje lomp
urban arrow vrachtfiets voor bedrijven

Dezelfde zoektocht naar een model met front cargo doet ons uitkomen bij de reeds bekende Urban Arrow Tender. Deze is ontworpen voor Albert Hein thuisleveringen, maar kan door zo goed als iedereen gebruikt worden.

De Tender is zeer polyvalent en heeft heel wat laadmogelijkheden. Een extra laadvak, een koelbox, een extra grote of dikke box. De Tender is gemaakt om een bestelbusje te vervangen. Het is de eerste cargofiets die gebruik maakt van autotechnieken om de cargofiets zeer wendbaar te houden.

Opvallend zijn de twee enorm brede voorwielen. In combinatie met het lage zwaartepunt zorgt dit voor enorm veel balans. De kans op kantelen wordt hierdoor zeer klein. Omdat remmen moeilijker wordt bij grote vrachten krijg je hier dubbele hydraulische schijfremmen om je van voldoende kracht te voorzien.

De elektrische Bosch Cargoline motor zorgt voor extra koppelvermogen. Ook hier heb je slechts een batterij van 500 Wh. Het laadvak is ook uitgerust met vering om de bestuurder van voldoende comfort te voorzien.

De Urban Arrow tender is beschikbaar in 3 versies. Deze hebben telkens een groter laadvak. Je kan kiezen uit de Tender 1000, 1500 en 2500. Daarna kan je nog kiezen wel type bak of container je op de cargofiets plaatst.

Gewicht: – kg | Platformlengte: max 229 cm | Draagcapaciteit: max 110 kg cargo | Snelheid: 25 km/u | Batterij: 500 wh | Vermogen: 85 nm

Licht elektrisch vrachtvervoer – rear load: GLEAM ESCAPE FLEX WORK 500L

Voordelen:

  • Rear load, makkelijker te besturen
  • Snel en handig manoevreren

Nadelen:

  • Duur (afschrijfbaar)
  • Je kan niet zien wat er met de cargo gebeurt

Tot kort was een cargofiets gewoon een bakfiets zonder bak. Tegenwoordig zijn er heel wat verschillende modellen en beginnen we ook te spreken van ‘rear load’ of de vracht achteraan de fiets. Bij frontload blijft het gewicht of de vracht voor de bestuurder.

Beide hebben hun voor- en nadelen. Vooral bij heel zware gewichten is het logischer om het gewicht te trekken in plaats van te duwen. Wat nog opvalt zijn de 3 grote wielen en het zeer dikke frame, ook dit is nodig voor grote gewichten. De walk-assistance zorgt voor een kleine push van 6 km/u bij het duwen of vertrekken. Nodig bij het vervoeren van grote gewichten, een groot voordeel.

GLEAM richt zich hiermee naar bedrijven die een deel van hun leveringen per elektrische vrachtfiets willen doen. Er zijn verschillende configuraties mogelijk aangepast aan hun benodigdheden.

Ook technisch zijn er heel wat innovaties inbegrepen. Dit is nodig om de veiligheid van de bestuurder te garanderen. Dynamische kanteltechnologie DTT zorgt voor balans bij plotse veranderingen. Dit is echt opvallend, je kan op zeer oneffen terrein rijden en je vracht mooi recht houden.

De sterke motor en batterij zorgen voor voldoende trekkracht. Er is een dubbele batterij om het zware gewicht lang genoeg voor te trekken. Er wordt geen Bosch motor gebruikt, ze gebruiken een aangepaste Polini E-P3 MX motor. Het ontwerp is ook voorzien van een trekhaak.

Gewicht: 70 kg | Lengte: 250 cm | Draagcapaciteit: 500 liter / max 200 kg cargo | Snelheid: 25 km/u | Batterij: 2×500 wh

Beste elektrische vrachtfiets

Waar op letten bij het kopen van een e-cargofiets

Model en ontwerp

Er bestaan al heel wat verschillende soorten cargofietsen. Dit is een nieuwe markt en we zijn nog volop aan het zoeken naar het juiste ontwerp.

Voor leveringen zie je cargofietsen met een enorm grote bak. Anderen hebben liever een los laadvlak. In sommige gevallen heb je een koelbox nodig, er zijn heel wat mogelijkheden.

Kijk bijvoorbeeld naar de Urban Arrow Tender 2500, die bedoelt is voor enorm zware cargo. Je kan het zien als een alternatief voor een kleine bestelwagen.

Soms is snelheid belangrijk. Dan ga je voor een dun model dat makkelijk door kan. Soms moet je vooral aan je cargo denken. Dan is het laadvlak belangrijk. Je moet zien dat deze inspeelt op jouw type en grootte van de producten.

Als laatste punt is het ontwerp ook van belang voor de veiligheid. Met veel gewicht moet deze stevig en stabiel blijven. Je moet makkelijk kunnen vertrekken en de poot makkelijk kunnen gebruiken.

Elektrische ondersteuning

Voor gewone elektrische fietsen is de keuze van motor belangrijk, maar minder belangrijk als voor een cargofiets. Cargo zorgt voor veel extra gewicht en dit maakt het fietsen, maar vooral starten, soms heel zwaar.

De beste elektrische motoren van het moment, Bosch, zorgt voor een constante duwkracht. Ook als de batterij bijna leeg is blijft deze constant. Andere merken zoals Shimano en Bafang zijn goed maar verliezen een beetje kracht eens de batterij bijna leeg is.

Voor een elektrische cargofiets is het ook niet aangeraden om zonder batterij te zitten. Met een elektrische fiets of bakfiets valt het fietsen goed mee. Met een volgeladen cargofiets wordt dit zo goed als onmogelijk.

Denk bij het kiezen van een goede elektrische cargofiets dus eerst aan je gebruik. En kies daarna een motor en batterij die aan deze noden voldoet.

Sommige merken hebben hun eigen producent voor de elektrische componenten. Deze hebben een goede prijs / kwaliteit verhouding en vallen meestal onder de garantie van de fietsenmaker.

Cargo draagcapaciteit

De draagcapaciteit van een cargofiets is ook belangrijk tijdens het vergelijken. Longtail cargofietsen hebben gemiddelde 180 kg draagcapaciteit. Voor elektrische cargofietsen kan dit hoger liggen. Veel hangt af van het ontwerp. In dit artikel verwijzen we vaak naar de draagcapaciteit. Dit is het totale gewicht, inclusief fiets en bestuurder, dat het kader aankan.

Soms vervoer je grote lichte voorwerpen. Het is dus ook belangrijk dat je laadbak groot genoeg is en dat het voorwerp goed en veilig opgeborgen is. Allemaal dingen om rekening mee te houden in je zoektocht naar de juiste cargofiets.

Algemene kwaliteit

Het blijft uiteraard een fiets. Een snelle en zware fiets. Daarom is het belangrijk dat alle onderdelen van de fiets ook van hoge kwaliteit zijn. Op tijd remmen, het gewicht dragen, stevige brede banden voor evenwicht, …. Allemaal van groot belang in het uitkiezen van een goede cargofiets.

Let daarom goed op de kwaliteit van:

  • Remmen
  • Versnellingen
  • Frame en materiaalkeuze
  • Basis gewicht van de fiets
  • Banden en wielen
  • Zadel en stuur aanpassingen

Voordelen van een cargofiets

Is een cargofiets een goede investering als kleine onderneming? We zien het al vaker, bestelwagens die vervangen worden met elektrische vrachtfietsen. Vooral in het stadcentrum lijkt dit een zekerheid, maar wat zijn nu de voordelen van de elektrische cargofietsen?

Brussel, Antwerpen, Gent, en heel wat andere Belgische steden worden autovrij. Sommige steden beginnen met een Lage Emissie Zone (LEZ), anderen zijn gewoon een doolhof van éénrichtingsstraten.

In zo’n geval kan een elektrische cargofiets heel wat voordeliger zijn. Geen benzine, geen opstopping, geen éénrichting en geen LEZ. Cargofietsen zijn zeer wendbaar, mogen op de baan en het fietspad en nemen dus een heel andere route dan de traditionele bestelwagens. Op sommige momenten zijn ze dus gewoonweg sneller dan een bestelwagen.

Ook de consument vraagt achter duurzaam ondernemen. Lever je met een elektrische fiets dan kan je hiermee twijfelende consumenten overtuigen.

Ook in Nederland zien we een forse stijging in het gebruik van elektrische cargofietsen voor leveringen. Zo werkte Albert Hein met Urban Arrow samen om de Urban Arrow Tender leven in te blazen. Deze uitzonderlijk grote en sterke vrachtfiets is de eerste volwaardige vervanger van de bestelwagen.

Ook in België zien we steeds vaker leveringen met een cargofiets. Zo heeft Coolblue reeds een aantal fietsen op de baan en denken steeds meer merken aan een fiets te gebruiken voor kleine korte bestellingen.

Subsidies voor elektrische cargofietsen in België

Ook de overheid ziet het voordeel. Onderzoek toont aan dat 35% van bestellingen via een elektrische cargofiets geleverd kunnen worden. Dit grote stuk bestellingen wordt momenteel gedaan met bestelwagens die langer vast staan dan rijden.

Stad Brussel gaf reeds de aftrap. Elektrische cargofietsen kunnen tot 100% gesubsidieerd worden zolang deze gebruikt worden voor leveringen en cargo. Ook in Vlaanderen en Wallonië zien we gelijkaardige subsidies besproken worden.

Verschil tussen een bakfiets en een cargofiets.

Een bakfiets is een cargofiets, net zoals een longtail fiets ook een cargofiets is. Zolang je cargo kan vervoeren valt je fiets onder de term cargofiets.

We zijn nu al enkele jaren verder sinds het ontstaan van de cargofiets en steeds meer beginnen we een fiets in zijn eigen categorie te plaatsen. Bakfietsen zijn fietsen met een bak. Longtails zijn fietsen met een lang achterste.

Hierdoor wordt cargofietsen de beschrijvende naam voor fietsen die gebruikt worden om voorwerpen te vervoeren (met of zonder bak). Ze vervangen kleine bestelbusjes voor de korte trajecten.

We noemen deze cargofietsen tegenwoordig ook licht elektrische voertuigen, de ‘wetenschappelijke term’, of gewoonweg vrachtfiets.  Zo vinden ze hun plaats naast de bakfiets of longtail.

Wetgeving cargofietsen België

Voorlopig zijn er nog niet veel wetten specifiek voor cargofietsen. De Belgische wetgeving staat voor een vraagteken, wat doen we met al de nieuwe soorten fietsen, steps, voertuigen, …

Voor cargofietsen richten we ons naar de wetgeving op bakfietsen. Heb je twee wielen dan ben je gewoon een fiets. Heb je meer dan twee wielen dan:

  • Mag je het fietspad op zolang de bak/cargo niet breder is dan 1 meter (lading inclusief).
  • Je mag ook op de baan met je fiets
  • Je mag ook alle uitzonderingen (zoals éénrichting) toepassen zoals een fietser dit mag. Let op, ook hier geldt de 1m breed regel.

Voorlopig moet je nog geen speciaal rijbewijs of certificaat hebben voor het besturen van een cargofiets. Dit kan in de toekomst veranderen, hou altijd een oogje op de website van de politie.

Hoe we vergelijken en testen

Het team van Doorgelicht gaat online en offline op zoek naar informatie, kenmerken en specificaties over de producten in vraag.

Voor dit artikel werden 23 producten met elkaar vergeleken om te zien welke als beste uit de test kwamen. Er werden uiteindelijk 10 producten in onze selectie geplaatst.

Deze producten werden voornamelijk beoordeeld en vergeleken op kwaliteit, elektrische componenten, draagcapaciteit, fietsonderdelen en prijs.

We vergeleken ook enkele compacte elektrische fietsen en speed pedelecs.

Lees meer artikels in de categorie ‘vervoer’

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.