Beste fietsverlichting – voor & achter

Amateur fietser, dagelijkse fietser of fervent wielrenner, elke fiets heeft nood aan goede fietslichten. De zoektocht naar het beste fietslicht begint bij het begrijpen van de nood van de fietser. Waar en wanneer fiets je, zijn er fietspaden, moet je tussen de auto’s of rij je helemaal alleen in het midden van de donkere nacht zonder straatverlichting? Elke fietser heeft een ander gebruik, en dus voor elke fietser is er een ander beste fietslicht. Lees ook ‘het onderzoek’ om te weten waar op je moet letten bij het uitkiezen van een fietslicht.

Top 3 – Beste fiets achterlicht

Binnen fietslichten zijn er enkele elementen dat belangrijk zijn. Lumen, batterij, mount, …. allemaal één voor één belangrijke factoren bij het uitkiezen van een goed fietslicht. En hoewel dit een nieuw merk is beantwoorden ze perfect aan de noden van iedere fietser. Het fietslicht is een sterk achterlicht, dat USB oplaadbaar is en een zeer flexibele hechting heeft. Door hun universele mount past dit fietslicht op alle type fietsen.

Daarnaast is er nog een extra functie dat deze lichten innovatief en zelfs revolutionair maakt. Enerzijds heb je het gewone fietslicht van +50 lumen, genoeg om zeer zichtbaar te zijn, met 3 verschillende standen. Anderzijds heeft het licht een tweede bron van verlichting. Met de onderstaande lasers verlicht je de baan onder jouw fiets om zo aan de bestuurders duidelijk te maken dat ze wat meer ruimte moeten voorzien.

“Beste prijs / kwaliteit fiets achterlicht” – Doorgelicht

+ USB oplaadbaar
+ Sterk (achter)licht met 62 lumen
+ Revolutionaire LASER LIGHTS
+ Zeer betaalbaar – prijs / kwaliteit

Met veiligheid in gedachten is het achterlicht het belangrijkste licht voor een fietser. Omdat de meeste ongevallen langs achter of langs de kant zijn heb je echt wel voordelen aan het beste fietslicht te kopen. Lezyne, net zoals RIDR, heeft ook een laser achterlicht. Omdat deze twee lichten een twee-in-één concept hanteren passen ze beide in deze lijst van beste fietslichten.

Lezyne Laser Drive verschilt door slechts één lijn aan elke kant van de fiets te zetten. Dit is ook een rechte lijn, wat iets minder zichtbaar is dan de dubbel gebogen lijnen van RIDR. De lijnen op de Laser Drive zijn wel iets langer.

Toch heeft de Lezyne enkele voordelen tegenover de RIDR Lights. Een krachtige batterij en een speciale modus die tot 250 lumen kan uitstralen. Met deze modus gaat de batterij wel snel op, zet je de modus op 10 lumen dan gaat het licht tot 15 uur mee. Dit is natuurlijk een USB oplaadbaar achterlicht. Door de grote batterij is het licht dus ook wat zwaarder, breder en minder makkelijk op de fiets te bevestigen.

+ USB oplaadbaar
+ Sterke 250 lumen modus
+ Revolutionaire LASER LIGHTS
–  Lomp ontwerp
–  Duur

Natuurlijk is de keuze van uw achterlicht ook beperkt tot uw budget. Heeft u slechts € 20 euro te besteden, dan is het beste fietslicht voor u mogelijk de Busch + Müller IXXI. Dit simpel achterlicht is sterk van ontwerp met beschermende materialen. Dit achterlicht kan heel wat schokken aan. Omdat er daarnaast geen extra functies zijn, behalve USB opladen, komt dit licht aan een zeer schappelijke prijs.

+ USB oplaadbaar
+ Sterke ontwerp
+ Goedkoop
–  Lomp ontwerp

Top 3 – Beste fiets voorlicht

Voorlichten hebben twee belangrijke functies. Je zichtbaar maken voor andere weggebruikers en de route voor u belichten zodat u obstakels kan vermijden. Vooral het verlichten van de route is belangrijk op plaatsen waar weinig straatverlichting is. Met de Macro Drive 1300XL heb je een kanon aan lumen. Door de relatief goede prijs is dit het beste voorlicht op basis van de prijs en kwaliteit’s verhouding.

Natuurlijk brandt dit licht niet altijd op 1300 lumen. Dit is enkel in de hoogste stand, één van de zeven verschillende standen. Op de laagste stand heb je een ongelooflijke 148 uur aan licht. De siliconen rubberen strap zorgt voor een makkelijke en snelle verbinding met je stuur.

 

“Beste prijs / kwaliteit fiets voorlicht” – Doorgelicht

+ USB oplaadbaar
+ Sterk (achter)licht met 62 lumen
+ Revolutionaire LASER LIGHTS
+ Zeer betaalbaar – prijs / kwaliteit

Voorlichten dienen voor gezien te worden, maar ook om de route te verlichten. Deze Knog Plus light is één van de beste voorlichten om gezien te worden. Toch zijn ze niet krachtig genoeg om het traject te verlichten. Voor het rijden in de stad is dit een perfect fietslicht. Daar is er genoeg straatverlichting en is er dus minder nood aan een voorlicht om te zien.

De LED strip van Knog levert 40 lumen in 5 verschillende standen. Enerzijds is het een zeer eenvoudig fietslicht, anderzijds heeft het een revolutionair ontwerp. Het licht kan rechtstreeks in de USB verbinding geplaatst worden om op te laden. Geen nood aan een USB kabel dus! De rubberen strap is redelijk zwak, dus is het wel belangrijk om hier voorzichtig mee om te gaan.

“Beste voorlicht fiets voor stadsgebruik” – Doorgelicht

+ Innovatief USB ontwerp
+ Simpel en makkelijk in gebruik
+ Zeer licht
–  Vooral voor stadsgebruik
–  Verlicht de route niet

Ben je op zoek naar een sterk licht voor een schappelijke prijs dan komen we al snel uit bij de Lezyne Mini Drive of de Sigma Buster. Voor deze lijst van beste voorlicht opteerden we voor de Lezyne, vooral door het ontwerp en binding. Naast de rubberen strap dat je op alle buizen vast kan maken is het licht ook redelijk sterk. Met 300 lumen heb je zeker genoeg om meer dan 50m te belichten. Let op, in deze stand houdt de batterij het slechts 1 uur uit. Heb je nood aan langer licht dan kijk je best naar de iets grotere modellen.

“Goed(e)koop fietslicht” – Doorgelicht

+ USB oplaadbaar
+ 300 lumen modus
+ Goede prijs / kwaliteit

Het onderzoek

Hoe kies ik fietsverlichting

Voorlicht

Een voorlicht dient voor twee redenen. Enerzijds gezien worden en opvallen, anderzijds om de route te verlichten voor de fiets. Zo ben je veilig en beschermt van andere wegbestuurders en zorg je ervoor dat je alles ziet om obstakels te vermijden. Een voorlicht moet sterk genoeg zijn om de route effectief te belichten. Is die niet sterk genoeg dan neem je risico tijdens het fietsen.

Achterlicht

Een achterlicht heeft in tegenstelling tot een voorlicht slechts één functie, gezien worden. Het achterlicht dient niet om dingen op te lichten, het dient om op te vallen en mensen te verwittigen van uw aanwezigheid. Een achterlicht is dus lager in lumen, maar moet wel meer functies en standen hebben.

Fietsverlichting kopen

waar moet ik op letten?

Zien of gezien worden

Fietslichten hebben twee functies. Enerzijds dienen ze om de baan te verlichten zodat je kan zien. Anderzijds dienen ze om opgemerkt te worden door andere wegbestuurders. Dit zijn vooral knipperende lichten waardoor je makkelijker aandracht trekt en gezien wordt.

Zien

Een fietsachterlicht dient niet echt om te zien, je kijkt niet achter je en dus moet je dit ook niet verlichten. Als je achterlicht te sterk is dan is er altijd het gevaar van de bestuurders te verblinden.

Gezien worden

Een licht om gezien te worden is meestal een achterlicht. Dit zijn lichten met een laag lumen die niemand verblinden. Hun doel is de fietser op te doen vallen, ervoor zorgen dat alle wegbestuurders fietsers opmerken. Een licht om gezien te worden gaat niet boven de 150 lumen. Alles boven 150 lumen kan de bestuurders verblinden.

Deskundigen waarschuwen tegen het gebruik van fel knipperende koplampen tijdens het fietsen. Dit kan bestuurders desoriënteren of verblinden en het moeilijk maken voor u om hen te zien. Ook kan alles boven de 300 lumen het tegemoetkomende verkeer verblinden. Verschillende standen zijn dus aangeraden, zo kan u zelf kiezen welk lumen per situatie. Als u zich zorgen maakt over het feit dat bestuurders u van achteren zien, overweeg dan om twee achterlichten te installeren: een die knippert en een die statisch / permanent blijft.

Prijs, Budget en kwaliteit

Fietslichten bestaan er in alle prijzen. Voor minder dan 3 euro kan je al een licht vinden, maar verhogen deze jouw veiligheid wel. Een goed licht is een licht dat enkele maanden tot jaren mee zal gaan. Hoewel alle lichten in China gemaakt worden is de kwaliteit belangrijk voor uw zichtbaarheid. Het beste fietslicht is een licht dat binnen uw budget past maar ook alle veiligheidsvoorschriften beantwoord.

Een fiets heeft geen hechting voor fietslichten. Het is steeds het fietslicht dat zorgt voor een correcte plaatsing. Dit moet op een plaats zijn waar het licht altijd zichtbaar is. Heeft u een bagagerek met zakken, let dan goed op dat het licht op de juiste plaats bevestigd wordt. Een licht dat verstopt is achter een bar of zak is een waardeloos licht.

Vaste hechting

Een vaste hechting is vaak gemaakt uit een hard plastiek. Deze zijn niet flexibel en gaan vrij snel kapot. Afhankelijk van uw route, en de ondergrond van uw route, zal u veel of weinig schokken ervaren. Een flexible siliconene licht zal alle schokken opvangen en uw licht beschermen. Een harde mount zal uw licht zeer strak bevestigen, maar alle schokken worden doorgedragen naar het fietslicht. Is uw licht dan van matige kwaliteit dan is het mogelijk dat uw licht zeer snel kapot gaat.

Flexibele hechting

Sommige hechgtingen zijn gemaakt van sterke rubberen siliconen. Dit zorgt voor een opvanging van de schokken dat de levenstermijn van uw fietslicht verhoogt. Het beste fietslicht is een licht dat lang meegaat en uw veiligheid verhoogt. Daarom is het ook belangrijk om te kijken naar de hechting van uw licht. Heb je nood aan het licht makkelijk van de fiets te halen dan zal een vaste hechting niet in uw voorkeur liggen. Voor zulke fietsers is het beste fietslicht eerder één dat een flexibele hechting heeft.

Wat is lumen

Lumen (soms geschreven als lm) zijn een manier om de lichtopbrengst te meten; met andere woorden: hoe helder het licht is. Achterlichten zijn meestal tussen de 5 en 100 lumen, terwijl een voorlichten variëren van 50 tot 1000 lumen.

Ter vergelijking, de volle maan op een heldere nacht is ongeveer 1 lumen, de achtergrondverlichting van een smartphone is ongeveer 20 lumen, en een enkele standaard autokoplamp is 1200 lumen.

Veel lichten drukken hun lumen uit gedurende de knipperende modus. Men moet dus onthouden dat, als het licht permanent aan is, het aantal lumen lichtjes lager zal liggen dan voordien aangewezen.

Bij het berekenen van het aantal lumen hoort men vaak de term Lux. Lux houdt rekening met het oppervlak (en de afstand) waarop het licht verspreid wordt. Verschillende lichtmerken hebben lux al eerder gebruikt omdat het een nauwkeurige meting is om te bepalen wat we daadwerkelijk voor ons zien. Hoewel lumen de meest voorkomende meting van de lichtopbrengst is, is het niet altijd gelijk aan de lichtkwaliteit in een echte omgeving. Kort gezegd, lumen hangt af van de omgeving, hou je rekening met de omgeving spreken we over Lux.

Een voorbeeld: als je op onverlichte wegen rijdt, wil je waarschijnlijk een voorlicht van minstens 600 lumen, maar je wilt er ook voor zorgen dat je geen tegenliggers verblindt. Als je op de weg fietst, is het belangrijk om een licht te krijgen dat het tegemoetkomende verkeer niet verblindt. Om dit te vermijden, zoek een licht met een hoog lumen maar laag lux.

Hoeveel lumen heb ik nodig

  • Daglicht: Gezien worden
    Tijdens de dag heb je nood aan meer dan 100 lumen om zichtbaar te zijn.
  • Stad: Gezien worden
    Bij het neergaan van de zon is er in de stad nood aan 50 tot 250 lumen. Met 50 lumen ben je amper zichtbaar maar toch is het genoeg voor auto’s en andere bestuurders om je op te merken. Wil je ook kunnen verlichten dan moet je echter richting 250 lumen gaan. Zo verlicht je de weg voor de fiets en heb je dus minder risico op ongevallen.
  • Wegen: Verlichten
    Ben je buiten de stad, op de baan of in de velden – waar er minder verlichting is – dan heb je nood aan een sterker voorlicht. Blijf je op de baan dan is een voorlicht van tussen de 400 tot 600 lumen zeker genoeg. Het doel hier is om de baan en mogelijke obstakels te verlichten zodat je deze makkelijk opmerkt. Let goed op dat zulke sterke lichten naar beneden moeten schijnen, zo vermijd je tegenliggers te verblinden.
  • Mountainbike & offroad: Verlichten
    Ga je van de baan af waar er helemaal geen lichten zijn dan word je zo goed als onzichtbaar. Niet alleen dat, je zal ook niet zien waar je rijdt. Een fiets voorlicht moet dan minstens 600 lumen produceren. Zo kan je alles verlichten en verlaag je de kans op ongevallen.

Gezien worden op straat

De zichtbaarheid hangt af van de plaatsing en het lumen. Heb je een vaste hechting die slecht geplaatst is, dan kan je even goed zonder lichten rijden. Een goed licht is zichtbaar in elke weersomstandigheid en op elk moment van de dag – licht en donker.

Materiaal en kwaliteit

Fietslichten zijn vaak te koop tussen de 5 en 60 euro. Het verschil ligt hem in de lampen, de mount, USB oplaadbaar of niet, enzoverder. Een redelijk belangrijk punt blijft de keuze van materialen. Heb je een vaste hard plastiek mount, die bijna elke dag schokken moet opvangen, dan heb je een slecht fietslicht gekozen. Het beste fietslicht voor zulk persoon is één met een siliconen mount dat alle schokken kan opvangen. Zo gaat uw licht lang mee en heb je geen plotse problemen tijdens het rijden, want één schok kan teveel zijn.

Goede fietslichten zijn gemaakt van duurzaam plastiek dat enkele schokken op kan vangen. Daarnaast moet het licht functioneel blijven als je valt, of als het licht op zijn eigen valt. Een val van 1 meter moet dus goed opgevangen kunnen worden. Iets dat niet altijd waar is voor de goedkopere fietslichten.

USB oplaadbaar fietslicht

Tegenwoordig worden veel fietslichten opgeladen met een USB-kabel, waardoor het opladen aan uw bureau (of thuis) zeer eenvoudig is. Vroeger was het de gewoonte om AA of AAA-batterijen in overvloed te hebben om het licht op te laden. Vandaag de dag is er enkel een USB-poort nodig om de fietslichten van stroom te voorzien.

De meeste huidige fietslichten gebruiken een algemene micro USB-kabel, wat handig is. Natuurlijk worden ze veel sneller opladen als ze rechtstreeks op de muur (elektriciteit) aangesloten worden. Sommige lichten hebben hun eigen oplaadstation, om het nog makkelijker te maken.

Toch moeten we zeggen dat USB oplaadbare lichten tegenwoordig een groot voordeel zijn. Enerzijds is er geen verspilling van batterijen, anderzijds zorgt het voor een makkelijke manier van opladen. Via de powerbank, PC, laptop, Smartphone of een elektrische aansluiting.

Verschillende standen

Kwalitatieve fietsverlichting wordt meestal geleverd met verschillende standen/modussen, zoals traag en snel knipperend of een constant licht. De knipperende modus verlengt de levensduur van de batterij aanzienlijk. Permanent licht is nodig om te zien (vaak het voorlicht), knipperen is om gezien te worden (vaak het achterlicht). De meeste fietsers hebben slechts één voor- en achterfietslicht en passen de modus aan, afhankelijk van de omstandigheden. Een voorlicht dat verschillende standen met verschillende lumens heeft is dus ideaal voor verschillende situaties.

Waterdichte Fietsverlichting

Fietslichten zijn tegenwoordig waterdicht. Zeker in landen zoals België of Nederland is er meer dan genoeg regen om rekening mee te houden. Binnen waterdichtheid zijn er verschillende niveaus. Zo zijn IPX4 en IPX5 of IPX6 de meest gebruikte termen binnen fietsverlichting.

  • IPX4 – bestend tegen vocht
  • IPX5 – bestend tegen waterdruppels
  • IPX6 – bestend tegen water tot 1m

Dit wil voor ons zeggen dat een fietslicht, in België of Nederland, minstens IPX5 moet zijn. Zo weet je dat je het brutale weer telkens kan tegemoedkomen met een licht dat deze weersomstandigheden goed aankan. Let daarom goed op bij het kopen van het beste fietslicht. Zorg ervoor dat deze het Belgische weer makkelijk aankan. Meer weten over IPX?

Light Emitting Diode

Tegenwoordig zijn alle fietslichten LED. Zie jij nog een model dat dit niet is, dan koop je een oud type licht. De nieuwste lichten zijn allemaal LED omdat dit veel sterker is voor de energie dat van de batterij komt. Heb je nog een oud licht dan doe je teveel energie op. Dit is vooral waar voor achterlichten – om gezien te worden, en minder waar voor voorlichten – om te zien.

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.