De 7 beste lenzen voor productfotografie van 2022

Maak de perfecte productfoto’s met de juiste lens

Dankzij de beste lens voor productfotografie gaat de volle aandacht naar het product. Je plaatst het in de kijker, terwijl je in de achtergrond de juiste sfeer creëert om het nog aantrekkelijker te maken. Het logo en de verpakking worden correct weergegeven. Zodat ze net als de echte kleuren voldoen aan de strenge voorschriften van de producent of de verdeler. Om aan de eisen tegemoet te komen, bouw je een set met een box, witte achtergrond of lichttent. Je voorziet de nodige accessoires, een stevig statief, een grijskaart en de juiste verlichting. Uiteraard breng je ook je camera mee, met je beste lens.

Sta je voor de uitdaging, maar heb je geen idee hoe je eraan moet beginnen. Of ontbreekt het je aan ervaring en voel je je ietwat onzeker, dan helpen wij jou verder. Zo deden we al een onderzoek naar de beste primelens en zoomlens om de klus te klaren. Die plaatsen we voor jou in een overzicht. En tussendoor geven we jou duidelijke tips om een succesverhaal te schrijven. Want met de beste lens voor productfotografie en onze uitleg, slaag je erin om de juiste keuzes voor de opname te maken en vol zelfvertrouwen aan de slag te gaan.

Onze selectie

  • Lichtsterke f/1.2 lens
  • Asferische lensglazen
  • Realistische weergave
  • Stille autofocusmotor
  • Stof- en spatwaterdicht
  • Geen beeldstabilisatie

De Canon EF 50mm f/1.2 USM is een lichtsterke lens waarmee je de scherptediepte beperkt. Zodat de aandacht vooraan bij het product blijft en je niet wordt afgeleid door wat er zich nog meer in het beeldkader bevindt. Plaats je camera met standaardlens op een goed statief met waterpas en focus, met de stille scherpstelmotor van deze goede lens voor productfotografie, op de verpakking en het logo. Hoe rechter de fotocamera staat, hoe minder last je krijgt van perspectiefvertekening. Andere elementen die je helpen om een goede productfoto te nemen, zijn: de asferische glaselementen en het 8 lamellen diafragma.

Dankzij de korte scherpstelafstand van 45 cm, plaats je het camerastatief vlak bij de opstelling op je opnametafel. Zo slaag je erin de verpakking groot in beeld te brengen en eventuele accessoires in de achtergrond kleiner en onscherp weer te geven. Waardoor ze vooral helpen bij de beeldvulling en de sfeerschepping, maar je productfoto niet verstoren. Deze Canon lens weegt ruim een halve kilogram, is 6,5 cm lang en heeft een metalen behuizing die stof- en spatwaterdicht is. Daardoor is de lens ook geschikt voor opnamen met zand en water, die vrij vaak worden gebruikt voor zonnecrèmereclames.

Minimale scherpstelafstand: 45 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,15 | Filtermaat: 72 mm | Gewicht: 580 gram

  • Lichtsterke zoomlens
  • Interne beeldstabilisatie
  • Asferische lensglazen
  • Stille scherpstelmotor
  • Interne focus
  • Gevoelig voor fijn stof

Juwelen en andere kleine glimmende objecten fotografeer je onder een lichttent. Omdat dergelijke oppervlakken het licht weerkaatsen. Waardoor in de metalen en edelstenen de ruimere omgeving te zien is. De lichttent voorkomt dat er reflecties van statieven en lampen op de foto komen. Bovendien wordt het licht evenwichtiger verstrooid, wat de natuurlijke glans van het product versterkt. Je goede lens voor productfotografie wordt als enige door de kleine uitsparing in de lichttent gebracht. De rest van de opstelling staat erbuiten. Met de stille scherpstelmotor focus je op het product. De zoomlens plaatst het groot in het kader, zonder je camera te moeten verplaatsen.

De 21 asferische glaselementen van de lens worden beschermd door een kunststof behuizing. Samen met de autofocus en ingebouwde beeldstabilisator komt het gewicht van de lens op 900 gram. Plaats je camera op een statief om hem stabiel te houden. Dankzij de minimale scherpstelafstand van 21 cm komt de lens dicht bij je onderwerp. Gelukkig zorgt de interne focus ervoor dat ze geen uitschuifbare delen heeft. Waardoor de opstelling intact blijft en jij je volledig op je werk kunt concentreren. Zie je nog ongewenste reflecties, dan blokkeer je die met een polarisatiefilter van 82 mm voor de perfecte productopname.

Minimale scherpstelafstand: 21 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,30 | Filtermaat: 82 mm | Gewicht: 900 gram

  • Macrofunctie
  • Beeldstabilisatie
  • Asferische lensglazen
  • Stille scherpstelmotor
  • Stof- en spatwaterdicht
  • Behuizing uit kunststof

Fotografeer je behalve kleine sierraden ook vaak spiegelende voorwerpen die groter zijn, bouw dan je eigen aanpasbare lichttent voor productfotografie. Of gebruik een opnametafel uit matglas. Die is ook handig wanneer je een opstelling maakt met verschillende producten van eenzelfde merk, die je samen op één foto plaatst. Met de Canon RF 100mm f/2.8 L Macro IS USM fotografeer je producten vanaf een grotere afstand of net van heel dichtbij. Want de macrofunctie maakt het mogelijk om tot vlak bij je kleine onderwerp te komen en het maximaal 1,4 keer groter op de foto te plaatsen.

De scherpte van het logo en de verpakking wordt gegarandeerd door de stille autofocusmotor, de 17 asferische glaselementen die lensfouten voorkomen en de ingebouwde beeldstabilisator. Deze lens voor productfotografie kan tegen een stootje, is stofbestendig en spatwaterdicht. Gebruik ze daarom voor plonsfotografie waarbij je een klontje suiker in je koffie laat vallen. Of andere creatieve toepassingen waarbij je producten in een vochtige omgeving toont. Denk aan badkameropnamen met shampoo en douchegel. Als je badkamer voldoende groot is, kun je ook daarvoor je lichtsterke primelens inzetten.

Minimale scherpstelafstand: 26 cm | Maximale vergrotingsfactor: 1,4 | Filtermaat: 67 mm | Gewicht: 730 gram

  • Goedkope lens
  • Stille autofocusmotor
  • Lichtsterke primelens
  • Stof- en spatwaterdicht
  • Geen beeldstabilisatie
  • Geen speciale glazen

Dranken en parfums worden vaak in een donkere set gefotografeerd. Met een puntlichtbron op het product gericht, om daarop de aandacht te vestigen. Of met een soft box aan elke kant, om het glas te laten loskomen van de achtergrond en de rondingen beter te tonen. Bij die opstelling heb je een lichtsterke primelens als de Nikon AF-S 85mm f/1.8G NIKKOR nodig, waarmee je de ISO-waarde laag houdt om ruis in je foto te voorkomen. Tegelijkertijd beperk je de scherptediepte, waardoor de achtergrond zwart blijft en mooi contrasteert met het product. Ook de grote scherpstelafstand van minimaal 80 cm draagt daartoe bij.

Voorts heeft deze goedkope merklens een stille autofocusmotor, met de mogelijkheid die manueel te corrigeren. En 9 glazen in een kunststof en metalen koker die stofbestendig en spatwaterdicht is. Het zijn echter gewone glazen en geen speciale glaselementen. En in de goede primelens zit evenmin een beeldstabilisator. Daarom plaats je de camera maar beter op een stevig statief en gebruik je een draadontspanner of een afstandsbediening om je foto’s te nemen. Dankzij het 9 lamellen diafragma is bokeh in je foto’s mogelijk, als die belangrijk is voor de sfeer.

Minimale scherpstelafstand: 80 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,12 | Filtermaat: 67 mm | Gewicht: 350 gram

  • Goedkope lens
  • Asferische glazen
  • Lichtsterkte van f/1.4
  • Lichtgewicht primelens
  • Geen beeldstabilisatie
  • Niet spatwaterdicht

Een goede lens voor productfotografie, met een beeldhoek die het toelaat om behalve het product iets van de omgeving te tonen, is de Sigma 56mm F1.4 DC DN. De brandpuntsafstand van 56 mm is vergelijkbaar met die van je oog en geeft je normale blikveld weer. Wat de goedkope lens geschikt maakt voor foodfotografie. Waarbij je de hele tafelschikking toont, met extra aandacht voor het gerecht in de voorgrond. Daarop stel je scherp met de stappenmotor in je lens. De asferische glazen zorgen ervoor dat de maaltijd helder en gedetailleerd in beeld komt, zodat ze er smakelijk uitziet.

Lensfouten en afwijkende kleuren worden voorkomen door de speciale glazen. Maar dat volstaat in veel gevallen niet om eten perfect op de foto te plaatsen. Houd ook kleurenfilters bij de hand, met een doorsnede van 55 mm voor je lens, of groter voor je studiolampen als je de opstelling niet vlak bij een raam kunt maken. Vlees moet je vaak iets roder weergeven. Groenten en fruit iets groener. Met deze lens kun je gemakkelijk uit de hand fotograferen. Ze weegt amper 280 gram. Bovendien is ze stofbestendig, waardoor je ze ook buiten kunt inzetten, met de grote groentetuin als decor.

Minimale scherpstelafstand: 56 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,13 | Filtermaat: 55 mm | Gewicht: 280 gram

  • Stille autofocusmotor
  • Speciale glaselementen
  • Lichtsterke zoomlens
  • Stof- en schokbestendig
  • Zware lens: 1,16 kg
  • Geen beeldstabilisatie

Voor de weinige gevallen waarbij je een groothoeklens zou willen inzetten om de volledige ruimte in beeld te brengen, komt de Tamron 35-150mm F/2.0-2.8 Di III VXD goed van pas. Fotografeer je een atelier met gereedschappen of doe je aan sfeerschepping in een ontbijtruimte, is het soms belangrijk om je kader te verruimen. Let op het perspectief en de belichting. Van zodra de algemene foto werd genomen, zoom je in op het product of de activiteit zonder van standpunt te veranderen. Dat is het voordeel van deze lichtsterke lens met een brandpuntafstand tussen 35 en 150 mm.

Met het licht dat door het raam naar binnen valt, creëer je de juiste sfeer om je product te nuttigen of te gebruiken. Dat kan belangrijk zijn om potentiële klanten over de streep te trekken. Maak daar als fotograaf gebruik van. Deze goede lens voor productfotografie heeft veel troeven, zoals een stille scherpstelmotor en 21 speciale glaselementen in een stevige metalen koker. Ze is ook stofbestendig en spatwaterdicht. En met de grootste diafragmaopening houd je de scherptediepte beperkt, ook al verandert die tijdens het zoomen. Nadelen zijn: het ontbreken van een interne beeldstabilisator en het hoge gewicht van de lens. Ze weegt 1,16 kg.

Minimale scherpstelafstand: 33 cm | Maximale vergrotingsfactor: 1,05 | Filtermaat: 82 mm | Gewicht: 1,16 kg

  • Lichtsterke f/1.4 lens
  • Stille autofocusmotor
  • 11 speciale lensglazen
  • Stof- en spatwaterdicht
  • Geen beeldstabilisatie
  • Zware primelens

Modefotografie is een bijzondere vorm van productfotografie, die je op verschillende manieren kunt aanpakken. Schoenen, dassen en riemen fotografeer je in een lichttent of op een opnametafel. Kledij toon je op een paspop of laat je showen door een model. Daarbij moet je erover waken dat het geen portret wordt, maar je de print en structuur van de stof duidelijk toont. De erg stille scherpstelmotor van de Sony FE 85mm f/1.4 GM helpt je om de focus juist te leggen, zonder het model af te leiden. Je fotografeert buiten op locatie of binnen voor een witte achtergrond. Dat is beter voor een webshop.

De 11 speciale lensglazen zorgen ervoor dat de kleuren van de kleding juist worden weergegeven. Je plaatst er best even een grijskaart bij om de witbalans goed af te stellen. Deze lens weegt 820 gram en is 10,7 cm lang. De metalen behuizing is stof- en spatwaterdicht. Een beeldstabilisator is niet in de lens aanwezig. Kies daarom voor een korte sluitertijd en plaats voldoende studiolampen voor een correcte belichting. Het hoofdlicht komt op volle kracht hoog aan de hemel. Het invullicht voorkomt slagschaduwen en de derde lamp richt je op de witte achtergrond.

Minimale scherpstelafstand: 80 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,12 | Filtermaat: 77 mm | Gewicht: 820 gram

Tot zover onze lijst beste lenzen voor productfotografie.
Meer advies over lenzen vind je op de overzichtelijke camera-pagina.

Goedkope lens
Afbeelding: Canva.com

Wat is productfotografie?

Met je beste lens voor productfotografie slaag je erin om het product aantrekkelijk voor te stellen, met respect voor de richtlijnen van de opdrachtgever. Waarbij je het logo, de verpakking en kleuren correct weergeeft. Zonder vervorming of afwijking. Het is belangrijk om de belichting onder controle te houden. Daarom gebeurt de opname vaak in een studio, waar je een vrijstaande set opbouwt met een witte achtergrond. Dat is handig bij de nabewerking en ideaal voor producten in een webshop.

Kleine en reflecterende producten leg je in een lichttent. Grotere plaats je op een opnametafel. Met de soft box zorg je voor zacht en sfeervol licht. Een puntlicht vestigt de aandacht meer op je product. Zodat het meteen opvalt in je foto en de belangstelling van de potentiële koper vasthoudt. Zodat hij gemakkelijker kan worden overtuigd om tot de aankoop over te gaan. Al naargelang het product dat je fotografeert, gebruik je andere technieken. Maar in eerste instantie uiteraard het beste materiaal.

lens voor productfotografie
Afbeelding: Canva.com

Welke is de beste lens voor productfotografie?

De lens die je voor je opname gebruikt, bepaalt in grote mate het eindresultaat. Samen met het licht op de set. Om perspectiefvertekening te voorkomen, gebruik je beter geen groothoeklens. Maar kies je voor een standaardlens of telelens. Een primelens heeft meestal speciale glazen die lensfouten en kleurzwemen op de foto voorkomen. Maar een zoomlens biedt het voordeel dat je het kader van de opname kunt veranderen, zonder je te verplaatsen. Kies dan een goede lens voor productfotografie, met een interne focus die je toelaat om dicht bij je onderwerp te komen. Met een lichtsterke lens is het mogelijk om de scherptediepte te beperken, om de aandacht vooraan bij je product te houden.

Goede lens
Afbeelding: Canva.com

Welke instellingen kies je voor productfotografiefotografie?

Op een goed verlichte set, met de camera op een statief, zijn de instellingen minder belangrijk als je allerlei producten fotografeert, die stilstaan op je opnametafel. Je gebruikt een lage ISO-waarde om ruis in je foto’s te voorkomen en zorgt ervoor dat de belichting correct gebeurt. De juiste witbalans stel je in aan de hand van een grijskaart, die je bij de lichtmeting bij het product houdt. Om minder werk te hebben wanneer je het RAW-bestand ontwikkelt met je Adobe Photoshop Lightroom.

Bij 100 ISO komen alle details scherp op de foto. Het logo is goed herkenbaar en het contrast is goed. Met het diafragma bepaal je de scherptediepte. Beperk die om de volle aandacht naar het product in de voorgrond te laten gaan. Kies een f/2.8 diafragma bij kleine juwelen en f/4 bij bredere producten, om de hele verpakking scherp op de foto te krijgen. Met een goede verlichting is de sluitertijd kort. Heb je geen soft box, kan die oplopen. Maar dat is niet erg als je camera stevig vaststaat.

Beste lens
Afbeelding: Canva.com

Tot zover het artikel ‘Beste lens productfotografie’ – Laatste update 22/03/2022

Lees meer artikels in de categorie ‘Camera & Video’

Related Posts

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.