De 7 beste lenzen voor sportfotografie van 2022

Maak de perfecte sportfoto met de juiste lens

De beste lens voor sportfotografie verkiezen, is niet eenvoudig. Er bestaan veel sporten die totaal verschillend van elkaar zijn. Elk van die sporttakken benader je op een andere wijze. Vanuit een andere invalshoek en vanaf een verschillende afstand. Want waar je bij de ene sport tot vlak bij de sporters geraakt, moet je bij de andere meer ruimte laten. Waardoor je een sterke telelens nodig hebt, om de sporters in actie in beeld te brengen.

Daarnaast moeten we het onderscheid maken tussen binnen- en buitensporten. Binnen is het vaak moeilijker om aan sportfotografie te doen. Want het licht in een sporthal is minder sterk dan dat van de zon bij sporten in openlucht. Voor indoor sporten en voor avondwedstrijden buiten heb je een lichtsterke telelens nodig, om de beweging in beeld te bevriezen en ruis in je foto’s te voorkomen. Wij hebben geprobeerd om met al die criteria rekening te houden bij ons onderzoek naar de beste lens voor sportfotografie. Let goed op de kenmerken die de beste lens moet hebben. Ieder merk heeft wel een goede lens die ongeveer aan dezelfde voorwaarden voldoet.

Onze selectie

De EF 50mm f/1.2L USM van Canon is geen voor de hand liggende lens voor sportfotografie. Maar het is wel de beste reportagelens die er bestaat. Waarmee je haarscherpe portretten kunt schieten van je favoriete sporters, om je foto bij een volgende gelegenheid te laten handtekenen. Deze lens is bedoeld voor Canon spiegelreflexcamera’s met een APS-C of full frame sensor. De EF-vatting past op elke EOS-camera van Canon. De lens heeft een extra afdichting tegen stof en water, waardoor je ze op elk sportterrein kunt inzetten, om het even wat de weersomstandigheden zijn.

Het is een ideale primelens om sfeerbeelden te maken langs een parcours van een wielerwedstrijd. Om supporters van dichtbij in beeld te brengen. En wie weet ook tussen de rennersbussen en auto’s van hun ploegdirecteurs te lopen. Met een 50 mm lens fotografeer je het hele plaatje. Geen enkele activiteit langs het parcours ontsnapt aan je focus, zodat je een mooi overzicht krijgt van de sportieve dag. Portretten neem je met een f/1.2 diafragma, zodat de sporter scherp in beeld komt, tegen een wazige achtergrond. Joelende supporters komen scherp op de foto dankzij de USM autofocus. En de asferische glazen die lensfouten voorkomen, zorgen voor een prima beeldkwaliteit.

Minimale scherpstelafstand: 45 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,15 | Filtermaat: 72 mm | Gewicht: 580 gram

De Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM heeft het voordeel dat het een zoomlens is, waardoor je de brandpuntsafstand kunt variëren. Maar de lens is minder lichtsterk dan een primelens. Met de 24 mm groothoek neem je mooie overzichtsfoto’s vanaf een hoger standpunt. Waarbij zowel sporters en supporters als hun ruimere omgeving op de foto komen. Zoom je in naar 105 mm, dan kun je de renner op het parcours in je beeld isoleren. Je bepaalt ook zelf hoe je de beweging in beeld brengt. Bij wielerwedstrijden kun je pannen, de beweging bevriezen of weergeven. Alles valt of staat met de gekozen sluitertijd.

Het is de beste lens om een cyclocross wedstrijd in beeld te brengen, met trappen, hellingen en fraai bochtenwerk. Bovenaan de helling zoom je in op de koploper, met de andere renners in zijn kielzog. Ook langs het parcours sta je dicht bij hen. De snelle, stille scherpstelmotor brengt de sporters scherp in beeld. Zo nodig corrigeer je de focus handmatig, zonder de instellingen aan te passen. De interne beeldstabilisator voorkomt trillingen wanneer je de renner volgt, terwijl hij de bocht neemt. Je statief plant je in de modder. Met de camera fotografeer je in weer en wind. De lens is weerbestendig.

Minimale scherpstelafstand: 45 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,23 | Filtermaat: 77 mm | Gewicht: 795 gram

Om dichterbij je onderwerp te komen, heb je de lichtsterke EF 70-200mm f/2.8L IS III USM van Canon nodig. Waarmee je de spierspanning bij de atleten of hun bezwete voorhoofd gedetailleerd op je foto plaatst. Bij het scherpstellen krijg je ondersteuning van een stille autofocusmotor. Die voor een single shot kan worden ingesteld, waarbij hij eenmalig scherpstelt op de sporter. Of gebruikt kan worden in een reeksopname, waarbij het scherpstelpunt de atleet in zijn beweging volgt. De beeldstabilisator in de lens zorgt ondertussen voor een stabiele camera, waardoor er geen trillingen in beeld te zien zijn.

Vooral bij indoor sporten komt deze telelens goed van pas. Enerzijds omdat je vanaf de tribunes kunt inzoomen op de sporters: volleybalspelers, basketters, of ruiters. Anderzijds omdat in die sporthallen of overdekte pistes minder licht aanwezig is en een f/2.8 diafragma dan voordelen oplevert. Want de lichtsterke lens levert ook in slechte lichtomstandigheden mooie foto’s af, waarbij de scherptediepte beperkt is, de ruis nauwelijks is te zien en je langer uit de hand kunt fotograferen. Foto’s nemen in de openlucht lukt uiteraard nog beter. Deze goede lens voor sportfotografie met een metalen behuizing gebruik je bij elk weertype. Het maakt niet uit of het droog of nat is.

Minimale scherpstelafstand: 1,2 meter | Maximale vergrotingsfactor: 0,21 | Filtermaat: 77 mm | Gewicht: 1,48 kg

De Nikon AF-S 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR DX past op jouw Nikon spiegelreflexcamera met een APS-C sensor. Waardoor je rekening moet houden met een cropfactor van 1,5 die de brandpuntsafstand met de helft verlengt. Het is de beste lens voor sportfotografie, waarmee je zowel dichtbij als op een grotere afstand op je onderwerp focust. Dat is vooral handig bij sporten, waarbij het spel van de ene naar de andere speelhelft wordt verlegd, zoals voetbal of korfbal. En je spelers fotografeert voor het doel waarlangs jij zit, met de 18 mm groothoek. Om meteen daarna de tegenaanval te volgen aan de overzijde, door in te zoomen naar 300 mm.

De goede lens voor sportfotografie is tegelijk een veelzijdige en goedkope lens. Doordat de grootste diafragmaopening varieert tussen f/3.5 en f/6.3 gebruik je de lens vooral buiten. Wanneer je binnen gaat zoomen, loop je het risico dat je beweging te zien krijgt op de foto. En bij balsporten is dat vaak niet wenselijk. Wel goed zijn de asferische glazen, die lensfouten en kleurafwijkingen voorkomen. De ingebouwde beeldstabilisator zorgt voor scherpere beelden bij een veilige sluitertijd, die gelijk is aan 1 gedeeld door de brandpuntsafstand. De stille autofocusmotor is belangrijk bij concentratiesporten, zoals biljart. Combineer de focus met een korte sluitertijd wanneer je dieren fotografeert. Zoals races met honden of paarden.

Minimale scherpstelafstand: 49 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,32 | Filtermaat: 67 mm | Gewicht: 550 gram

De Nikon AF-S Nikkor 200-500mm f/5.6E ED VR wordt vooral gekocht door liefhebbers van dieren en door sportfotografen. Je kunt beide activiteiten ook combineren. Door tijdens je vakantie op safari te gaan en de andere maanden aan sportfotografie te doen. In elk geval overbrug je met deze zoomlens een grote afstand tot je onderwerp. Vanaf de tribunes haal je sporten dichterbij, waarvan je altijd de nodige afstand moet bewaren. Bij tennis kun je niet mee op het veld gaan staan. En bij rally is het te gevaarlijk om met een reportagelens te werken. Een 200-500 mm met f/5.6 vast diafragma is perfect.

Plaats de 2,3 kg zware lens op een statief. Zo krijgt ze de nodige ondersteuning bij het pannen van de voorbijsnellende auto’s. Plaats je sluitertijd op 1/15 seconde en draai de fotocamera met de raceauto mee, zodat het onderwerp haarscherp op de foto komt en je in de achtergrond beweging ziet. Terwijl je de opname maakt, houdt de autofocus de scherpte op je onderwerp. De heldere ED glazen zorgen voor een duidelijke weergave. En de beeldstabilisatie geeft je iets meer bewegingsruimte bij een wat langere sluitertijd. De lensglazen zitten in een kunststof en metalen koker. Die is niet stofdicht, maar door de grote afstand tot je onderwerp hoeft dat geen probleem te zijn.

Minimale scherpstelafstand: 1,82 meter | Maximale vergrotingsfactor: 0,22 | Filtermaat: 95 mm | Gewicht: 2,3 kg

In tegenstelling tot de vorige beste lenzen die allemaal voor een spiegelreflexcamera waren bestemd, is de Sony FE 24-240mm f/3.5-6.3 OSS bedoeld voor een systeemcamera van Sony. Waarbij je mooie actiefoto’s van dichtbij afwisselt met foto’s van sporters op een ietwat grotere afstand. De minimale scherpstelafstand is 80 cm. Een autofocus is wel aanwezig, maar een stille is het zeker niet. Daardoor is deze lens voor sportfotografie niet geschikt voor biljart, snooker of andere concentratiesporten. Je neemt beter foto’s van luidruchtige supporters en ronkende motoren. Of van andere buitensporten.

Deze goede lens voor sportfotografie heeft speciale glaselementen in een sterke metalen behuizing. Die is stof- en spatwaterdicht. In de koker zitten ook de autofocusmotor en een beeldstabilisator. Die laatste heft voor een stuk de cameratrillingen op, die ontstaan tijdens het fotograferen. Deze telelens weegt 780 gram, waardoor fotograferen uit de hand lang vol te houden is. Al is het altijd aan te raden om een statief ter beschikking te houden. Vooral als je een lange sportwedstrijd in beeld brengt. Een groot nadeel van deze lens is dat je er niet altijd een beschermende filter op kunt plaatsen, omdat de koker langer wordt bij het zoomen. Daardoor varieert ook het grootste diafragma van f/3.5 tot f/6.3.

Minimale scherpstelafstand: 80 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,27 | Filtermaat: 72 mm | Gewicht: 780 gram

De Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS is de beste super zoomlens voor systeemcamera’s. Met deze lens voor sportfotografie haal je verre onderwerpen dichterbij. Ideaal voor ploegsporten op grotere sportvelden, zoals: voetbal, rugby of hockey. Omdat je de actie groot in beeld wilt brengen, maar je onmogelijk de hele tijd van de ene naar de andere kant kunt rennen met dit zware materiaal rond je nek. De lens weegt 2,12 kg en heeft een minimale scherpstelafstand van 2,4 meter. Je plaats ze op een statief dat voldoende ondersteuning geeft. Anders is het moeilijk om scherpe foto’s te nemen.

Zelfs de ingebouwde beeldstabilisatie kan niet verhelpen dat het zwaartepunt van de camera door de lens wordt verlegd. Waardoor cameratrillingen frequenter voorkomen. De lens vraagt om gebruikt te worden in combinatie met een sluitertijd van 1/1000 seconde of sneller bij de brandpuntsafstand van 600 mm. Plaats je camera op de sluitertijd voorkeuze. Zo kan er op dat vlak niets fout gaan. Laat de geruisloze autofocus zijn werk doen bij het fotograferen. En haal de beste kwaliteit uit de asferische super ED glaselementen die lensfouten en kleurzwemen moeten tegengaan.

Minimale scherpstelafstand: 2,4 meter | Maximale vergrotingsfactor: 0,66 | Filtermaat: 95 mm | Gewicht: 2,12 kg

Tot zover onze zoektocht naar de beste lens voor sportfotografie. Zo heb je voor landschapsfotografie een hele andere lens nodig.
Meer informatie over objectieven en camera’s vind je in het camera-overzicht.

Goede lens
Afbeelding: Canva.com

Welke is de beste lens voor sportfotografie?

Het is geen exacte wetenschap. Maar in grote lijnen heb je voor indoor sportfotografie vooral een lichtsterke lens nodig. Zit je op de eerste rij, neem je een lichte telelens mee. Voor grote hallen en overdekte pistes is een brandpuntsafstand tot 300 mm aangewezen. Buiten maak je het onderscheid tussen sporten waarbij atleten vlak voor je camera passeren en gemotoriseerde sporttakken waarbij de afstand groter is. In het eerste geval monteer je een groothoeklens op je camera. In veel andere omstandigheden heb je een super telelens nodig, zoals een 600 mm, om sporters dichterbij te halen.

beste lens sportfotografie
Afbeelding: Canva.com

Welke instellingen kies je om bewegingen te fotograferen?

Fotografeer je balsporten, dan wil je de actie en de bal scherp in beeld. Gebruik een voldoende korte sluitertijd om de beweging te bevriezen. Selecteer de sluitertijd voorkeuze op je camera en kies voor 1/500 seconde of een nog snellere sluitertijd als dat nodig is in functie van de brandpuntafstand van je lens. Eén gedeeld door de brandpuntsafstand is een veilige sluitertijd, om ongewenste onscherpte door cameratrillingen te voorkomen. Om die sluitertijd te bereiken, heb je vaak een lichtsterke lens nodig, met een grote diafragmaopening.

Ook je ISO-waarde verhogen, is een optie. 400 ISO is zowat het minimum. Binnen heb je wellicht een veel hogere waarde nodig. Bij wielrennen en autosporten heb je de keuze om een lange sluitertijd in te stellen, waarmee je de beweging in beeld benadrukt. Plaats je camera op een goed statief. Ga voor een tijd in de buurt van 1/15 seconde. Houd je de camera stil, zullen de sporters onscherp op de foto verschijnen. Maar ga je pannen, door de camera mee te bewegen met je voorbijrijdende onderwerp, slaag je er na wat oefenen in de sporter of auto scherp weer te geven tegen een wazige achtergrond. Waarin dan bewegingsstrepen te zien zijn.

Goedkope lens
Afbeelding: Canva.com

Tips voor sportfotografie

Gebruik de juiste lens. Een lens voor sportfotografie moet aangepast zijn aan de omstandigheden, de sport die je in beeld brengt en de locatie. Flitsen is uit den boze. Schakel altijd de interne flitser van je camera uit. Selecteer het sluitertijd voorkeuzeprogramma en kies een voldoende snelle sluitertijd. Bij balsporten breng je de sporter en de bal scherp in beeld. Bij andere sporten kies je of je de beweging wilt tonen of bevriezen. Plaats de camera op een statief als je een zware telelens gebruikt. Een statief kan ook in andere omstandigheden nuttig zijn. Heb je meerdere camerabody’s, dan gebruik je er één voor je telelens en de andere voor je reportagelens.

Prime lens
Afbeelding: Canva.com

Tot zover het artikel ‘Beste lens sportfotografie’ – Laatste update 11/03/2022

Lees meer artikels in de categorie ‘Camera & Video’

Related Posts

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.