De 7 beste lenzen voor straatfotografie van 2022

Maak de perfecte foto in steden met de juiste lens

De beste lens voor straatfotografie is een groothoeklens of een standaardlens. In de smalle straten van een stad of dicht bebouwd gebied heb je weinig aan een goede telelens. Bovendien moet je ook rekening houden met andere mensen en hun recht op privacy. Daarom is het niet aangewezen om je zoals een paparazzo verscholen op te stellen, maar kom je gewoon uit voor wat je aan het doen bent.

Verschillende disciplines behoren tot de mogelijkheden. Wanneer je aan straatfotografie doet, kun je gekende stadsgezichten vastleggen op de gevoelige plaat. Ook architectuurfotografie van opvallende of oude gebouwen wordt vaak beoefend. Daarvoor heb je een lens met een brede beeldhoek nodig. Mensen in de straat fotografeer je met een standaard 50 mm lens of een bescheiden telelens. Zoals echte reportagefotografen het leven op straat en in de stad in beeld brengen.

Ook avondfotografie is leuk om te doen. Waarbij de mooi verlichte straten de sfeer in de stad totaal veranderen. Niets ziet er nog hetzelfde uit en de uitdagingen als fotograaf zijn anders. De beste lens voor straatfotografie is dan een lichtsterke lens. Daarnaast komen aangepaste filters en een stevig statief goed van pas. Wij vertellen je welke lens je het beste koopt en waarop je zoal kunt letten.

Onze selectie

De Canon EF 16-35mm f/4L IS USM past op je EOS-camera met een APS-C of full frame sensor. Met deze goede lens voor straatfotografie geef je heel mooi het uitzicht weer van smalle straatjes in de stad. Wanneer je de lens laag bij de grond houdt, lijkt het kasseien pad lang, omdat de horizon iets hoger in het beeldkader ligt. De gevels aan beide zijden van het straatje lijken door het perspectief naar de overkant te leunen. Dankzij de korte minimale scherpstelafstand van 28 cm en een maximale beeldhoek van 108 graden, vang je alle elementen in één beeld en komen ze ook scherp op de foto.

Plaats het focuspunt op een derde van de diepte en laat de autofocusmotor zijn ding doen. Dankzij de beeldstabilisatie zijn er geen cameratrillingen op de foto te zien. Ook al omdat de sluitertijd voor de foto kort is, dankzij de lichtsterkte van deze zoomlens, met f/4 als grootste diafragma. De L in de naam wijst erop dat de lens tot het professionele gamma van Canon behoort. Daardoor heeft deze lens voor straatfotografie speciale glazen in een sterke metalen koker met kunststof accenten. De lens is stofbestendig en spatwaterdicht. Zo kun je ook bij regenweer in de stad fotograferen.

Minimale scherpstelafstand: 28 cm | Maximale vergrotingsfactor: geen | Filtermaat: 77 mm | Gewicht: 615 gram

De beste reportagelens waarmee je mensen in de straat portretteert en erin slaagt om gebouwen weer te geven zonder perspectiefvertekening, is de Canon EF 50mm f/1.2L USM. Door de standaard 50 mm brandpuntsafstand sta je vlakbij de persoon die je wilt fotograferen. Maakt hij geen misbaar, mag je hem gewoon in beeld brengen. Voor architectuurfotografie, met respect voor de horizontale en verticale lijnen, plaats je de camera op een stevig statief met een waterpas. Stel manueel scherp op je onderwerp of maak gebruik van de stille autofocusmotor, aangeduid met USM in de lensnaam.

Deze goede lens voor straatfotografie bestaat verder uit 8 asferische glaselementen, die lensfouten en kleurzwemen in je foto’s voorkomen. Ze worden tegen stof en water beschermd door een sterke metalen behuizing. Een beeldstabilisator heeft deze lens niet nodig. Ze is zo kort dat het zwaartepunt onder de camera blijft liggen en niet voor extra trillingen zorgt. Houd de camera tegen je oog en kijk door de zoeker wanneer je foto’s neemt. Zo blijft hij stabiel. Het is ook altijd verstandig om je lens te ondersteunen met je linkerhand. Ook al weegt ze slechts 580 gram, zoals deze lichtsterke primelens.

Minimale scherpstelafstand: 45 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,15 | Filtermaat: 72 mm | Gewicht: 580 gram

Met de Canon EF 24-70mm f/2.8 L-Series II USM heb je een stevige zoomlens in handen. Er zitten 18 super UD glaselementen in een metalen koker die ervoor zorgt dat de lens stof- en spatwaterdicht is en extra lang meegaat. De groothoeklens die overgaat in een beperkte telelens, maakt het mogelijk om zowel straten en pleinen als grotere gebouwen te fotograferen. En daarna over te schakelen op portretten van onbekenden op straat, of je gezin voor een gekende bezienswaardigheid op reis. De speciale glazen zorgen ervoor dat alles en iedereen helder in beeld komt. Zonder dat je last krijgt van vervelende lensfouten of kleurzwemen.

Overdag plaats je een 82 mm polarisatiefilter op deze lens om lichtcontrasten in de straten te regelen en moderne glazen gebouwen zonder reflecties te fotograferen. ’s Avonds vervang je deze filter door een NiSi natural night filter voor levensechte kleuren en minder lichtvervuiling in je avondfoto’s. Zorg ervoor dat er geen heldere elementen tegen de beeldrand aanzitten. Plaats je camera op een statief, want deze lens heeft geen beeldstabilisatie, en vertrouw op de automatische scherpstelmotor om de focus juist te leggen. Het vaste f/2.8 diafragma helpt je om je foto’s helder en vrij van ruis te houden.

Minimale scherpstelafstand: 38 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,21 | Filtermaat: 82 mm | Gewicht: 805 gram

In tegenstelling tot de vorige lenzen die allemaal op een spiegelreflexcamera passen, is de Nikon Nikkor Z 14-30mm f/4 bedoeld voor een systeemcamera zonder opklapbare spiegel. Waardoor de camera minder last heeft van trillingen. En dat is maar goed ook, want deze lens is niet voorzien van beeldstabilisatie. Wel aanwezig zijn de asferische glaselementen en een autofocusmotor, die samen voor scherpe straatbeelden zorgen. Doordat de autofocus in stapjes scherpstelt, geniet langzame en precieze architectuurfotografie de voorkeur. De lens is niet geschikt voor snelle actiefotografie. Het onderwerp zou dan ook te klein in beeld komen.

Deze lens voor straatfotografie heeft een ruime beeldhoek. Daarmee fotografeer je grote gebouwen en overschouw je een marktplein met leuke kraampjes en een gekrioel van mensen. Vooral wanneer je een hoger standpunt inneemt en vanuit vogelperspectief fotografeert. Anderzijds kun je dichtbij je onderwerp komen om details te tonen. De minimale scherpstelafstand is 28 cm en de lens heeft een interne focus, waardoor er geen onderdelen uit de koker schuiven. De behuizing in metaal bevat 14 glazen en is stof- en spatwaterdicht. Ze heeft een schroefdraad voor een 82 mm filter. De lens weegt 485 gram.

Minimale scherpstelafstand: 28 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,16 | Filtermaat: 82 mm | Gewicht: 485 gram

De Nikon AF-S 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR is een veelzijdige lens voor straatfotografie. Waarmee je op zoek gaat naar contrasten en tegenstrijdigheden in de stad om je foto’s inhoudelijk te kruiden en sterker te maken. Een verschil in bouwstijl of hoogte tussen twee gebouwen, in materiaalkeuze of in kleur, kan wonderen doen. Ook bij mensen zijn er contrasten te vinden, tussen groot en klein of in kledingstijl, bijvoorbeeld. Met deze zoomlens leg je elke twist in je foto scherp vast. Dankzij de stille SWM autofocusmotor en de asferische ED glazen, die lensfouten voorkomen en kleuren in je foto’s correct weergeven.

Met een brandpuntsafstand tussen 24 en 85 mm haal je meer uit je spiegelreflexcamera. Je zoomt in op personen, ritmes en structuren en weer uit om het totaalplaatje te tonen. Dat kan allemaal vanuit de hand. Want de lens weegt amper 485 gram. Bovendien zit er een beeldstabilisator in, die trillingen van de camera deels moet compenseren. De kunststof en metalen koker bevat 16 glaselementen die in 11 groepen zijn onderverdeeld. Deze lens heeft een minimale scherpstelafstand van 38 cm en een maximale vergrotingsfactor van 0,22. Nadeel is wel dat de zoomlens gevoelig is voor stof en water. Je moet ze daardoor extra beschermen bij regenweer. Een filter van 72 mm helpt bij de afdichting.

Minimale scherpstelafstand: 38 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,22 | Filtermaat: 72 mm | Gewicht: 485 gram

De beste lens voor straatfotografie om mee op vakantie te nemen, is de 281 gram lichte Sony Sonnar T * FE 55 mm f/1.8 ZA. Die steek je samen met je systeemcamera probleemloos bij je handbagage. Of je houdt de camera om je nek om reeds op het tarmac foto’s te nemen. Waarna je op je bestemming de stad in trekt om de smalle Franse of Italiaanse straten en steegjes te fotograferen en ‘s avonds de sfeervolle stadsverlichting in de achtergrond te gebruiken voor een bokeh effect. Want dat kan zeker met deze f/1.8 lichtsterke primelens, met speciale glazen van Zeiss en een 9 lamellen diafragma.

De Sony Sonnar T * FE 55 mm f/1.8 ZA is een snelle reportagelens met veel creatieve mogelijkheden. Ze heeft geen stille autofocusmotor en ook geen beeldstabilisator. Maar de metalen behuizing met 7 kristalheldere glaselementen is wel stof- en spatwaterdicht. Na een regenbui fotografeer je prachtige weerspiegelingen van gebouwen in de plassen op straat. Al is de kans in zuiderse landen groter dat je de plaatselijke bevolking in beeld brengt, tijdens een spelletje petanque op een stoffige baan tussen de bomen van een dorpsplein. Neem dan een laag standpunt in om de actie mooi vast te leggen. En fotografeer de man in de straat, zoals het leven in het buitenland echt is.

Minimale scherpstelafstand: 50 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,14 | Filtermaat: 49 mm | Gewicht: 281 gram

De Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS is een goede en goedkope lens voor zwart-wit straatfotografie, omdat je via de ontwikkeling van het beeldbestand nog contrast kunt toevoegen. Verder verdwijnen alle overbodige en opzichtige kleuren uit je foto, waardoor het beeld wordt herleid tot de essentie. Met deze zoomlens voor Sony systeemcamera’s versterk je dat effect nog. Want door dicht bij het onderwerp in de straat te gaan staan en daarop in te zoomen, leg je de nadruk op ritme en structuur. De storende elementen verdwijnen uit de achtergrond, of worden onscherp gemaakt. Met het vaste f/4 diafragma lukt dat zelfs bij een brandpuntsafstand van 105 mm.

Anderzijds kun je ook contrasten in vorm en grootte aan het licht brengen, wanneer je uitzoomt naar 18 mm en een volledig overzicht geeft van wat er in de straat of stad te zien is. De foto’s zijn scherp, dankzij de autofocusmotor, beeldstabilisatie en asferische lensglazen. Twijfel je toch, plaats dan je camera op een statief. Deze goede lens voor zwart-wit straatfotografie telt 16 glaselementen, die in 11 groepen samenzitten, in een kunststof en metalen koker. Die is niet weerbestendig. Maar een uv-filter of polarisatiefilter met een diameter van 72 mm, kan wel helpen bij de afdichting. Waardoor je lens langer meegaat, ook als je in guur weer fotografeert.

Minimale scherpstelafstand: 45 cm | Maximale vergrotingsfactor: 0,11 | Filtermaat: 72 mm | Gewicht: 427 gram

Tot zover onze keuze voor beste lens voor straatfotografie.
Zeer kleine details schiet je best met een macro lens.
Daarnaast vergelijken we ook objectieven voor portretfotografie, of lenzen specifiek voor sportfotografie.
Een mooi overzicht vind je op de camera-pagina.

lens voor straatfotografie
Afbeelding: Canva.com

Wat is straatfotografie?

Straatfotografie is fotograferen in de openbare ruimte. Je legt mensen en gebouwen met je camera en goede groothoeklens of standaardlens vast. Maar je moet daarbij wel rekening houden met een aantal regels. Sommige gekende bouwwerken worden beschermd door auteursrechten. Vaak gaat het om nakomelingen van de architect, die zich verzetten tegen het fotograferen en het publiceren of verspreiden van foto’s van het gebouw. Ook bij het Atomium moet je eerst toestemming vragen.

Mensen in de straat kunnen eveneens misbaar maken. Maar eigenlijk geven ze hun toestemming om te worden gefotografeerd, vanaf het moment dat ze zich in de openbaarheid begeven. Enkel als je vanaf de straat de binnenruimte van een huis fotografeert of foto’s neemt om iemand te schaden, is er een probleem. In de andere gevallen mag je creatief met je fotocamera aan de slag gaan in straten en op pleinen in de stad. Om er mooie kleuren of zwart-wit foto’s te nemen.

Goede lens
Afbeelding: Canva.com

Welke is de beste lens voor straatfotografie?

De beste lens voor straatfotografie is de groothoeklens of standaardlens die de Henri Cartier-Bresson in je wakker maakt en je laat dromen van een carrière als Magnum fotograaf. Met die lens ga je vlak bij je onderwerp in de straat staan, om het opvallend in zijn omgeving weer te geven. Je toont smalle straten met sfeerverlichting, het leven op en rond het marktplein, de mensen voor hun huis, terrasjes en andere leuke ontmoetingsplaatsen. De locatie, het unieke standpunt dat je inneemt en het tijdstip waarop je afdrukt, bepalen de kwaliteit en de inhoud van je beeld.

beste lens straatfotografie
Afbeelding: Canva.com

Welke instellingen kies je voor straatfotografie?

Met een lichtsterke lens houd je de ISO-waarde laag: 100 of 200 ISO moet lukken. Ook in straten met hoge gebouwen, waar er minder zonlicht is. ‘s Avonds verhoog je de ISO-waarde. Kies het diafragma voorkeuzeprogramma op je camera om de scherptediepte te bepalen. Besef echter dat die altijd vrij groot is bij een lens met een brede beeldhoek. Ga dicht bij je onderwerp staan, om meer variatie in je foto’s te brengen. De sluitertijd wordt ingevuld door je camera. Maar hij mag niet langer worden dan 1/60 seconde. Tenzij je de camera op een statief monteert om beweging te tonen of avondopnames te maken.

Goedkope lens
Afbeelding: Canva.com

Tot zover het artikel ‘Beste lens straatfotografie’ – Laatste update 17/03/2022

Lees meer artikels in de categorie ‘Camera & Video’

Related Posts

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.