De 7 beste maaltijdvervangers van 2022

High Protein Breakast van Body&Fit is onze favoriete keuze

De beste maaltijdvervanger bevat weinig suiker en veel eiwitten. Daarnaast zijn er verschillende mineralen en vitaminen aanwezig. Niet elke maaltijdvervanger is even efficiënt voor spiergroei of gewichtsverlies.

Wij hebben voor jou onderzocht welke maaltijdvervangers het beste bij je doel passen. Lees hier verder om de beste maaltijdvervanger voor jou te vinden.

Beste prijs-kwaliteit: High Protein Breakfast

High Protein Breakfast is de beste maaltijdvervanger qua prijs-kwaliteit. Voor een zachte prijs krijg je een goede eiwitbron en een stevige portie aan vitaminen en mineralen. Ten eerste is de eiwitbron whey concentraat. Dat betekent dat de proteïnen een zuiverdere vorm zijn van gewone eiwitten. Bijgevolg werken de eiwitten efficiënter en dragen ze bij tot spieropbouw.

Daarnaast zijn er verschillende smaken beschikbaar, namelijk banaan, chocolade en vanille. De infobalk bevat de voedingswaarden van de smaak banaan. Een portie bedraagt twee maatscheppen oftewel 55 gram. Bovendien bevat High Protein Breakfast slechts 1,7 gram suiker. Daardoor is deze optie suikerarm. Ook is de gezonde maaltijdvervanger vetarm met 3,6 gram.

Er zijn echter twee aandachtspunten. Ten eerste is deze maaltijdshake niet vegan. Dat komt omdat er koemelk gebruikt is. Daarnaast is High Protein Breakfast niet geschikt voor kinderen onder de zeventien jaar. Dat komt omdat er een hogere dosis vitamine B6 in zit. Mocht een maaltijdvervanger niet geschikt zijn voor kinderen, dan staat er een waarschuwing op de verpakking of op de website.

Calorieën: 209 | Eiwit: 22 gram | Vet: 3,6 gram | Koolhydraten: 21 gram

Beste budget: Low Calorie Meal

  • Geen toegevoegde suikers
  • Budgetvriendelijk
  • Suikerarm
  • Veel verschillende smaken
  • Hersluitbare pot
  • Niet vegan
  • Niet alle smaken worden goed onthaald

Low Calorie Meal is een goedkope maaltijdvervanger die perfect is voor een afslankdieet. Er zijn geen toegevoegde suikers aanwezig en de shake is suikerarm met twee gram suiker per portie.

Mocht je deze budgetvriendelijke shake aanschaffen, dan heb je de keuze uit verschillende smaken. De beschikbare mogelijkheden zijn banaan, cappuccino, chocolade, kokosnoot, aardbei en vanille. In de infobalk vind je de voedingswaarden van de smaak banaan.  Voor een portie gebruik je twee maatscheppen oftewel 58 gram. Daaraan voeg je 250 ml water toe.

Houd er rekening mee dat Low Calorie Meal melkeiwit bevat. De shake is bijgevolg niet vegan. Mocht je dus een veganistisch dieet volgen, dan kijk je best uit naar een andere optie. Verder hebben we vastgesteld dat niet alle smaken goed onthaald worden. Je probeert dus best verschillende smaken uit bij Low Calorie Meal.

Calorieën: 221 | Eiwit: 22 gram | Vet: 6,7 gram | Koolhydraten: 14 gram

Beste vegan: Orangefit Diet

  • Vegan, lactose- en glutenvrij
  • Geen toegevoegde suikers
  • GMO-vrij
  • Suikerarm
  • Verschillende smaken
  • Smaak wordt minder goed onthaald

Orangefit Diet is de beste maaltijdvervanger voor veganisten. Zo bevat deze shake geen dierlijke stoffen. Verder is er geen lactose aanwezig. Daarom raden we deze optie ook aan voor lactose-intolerante consumenten. Ook gluten vind je niet terug in de formule. Orangefit Diet is dus niet alleen geschikt voor veganisten, maar ook voor mensen met een glutenallergie. Ten slotte is de maaltijdshake GMO-vrij.

Qua smaak heb je drie keuzes. Zo kan je bosbes, chocolade of vanille kiezen.  Verder zijn er ook geen toegevoegde suikers. Daarbij is er maar 1,4 gram suiker aanwezig per portie.

Als maaltijdvervanger meng je twee scheppen met 300 ml water. Twee scheppen zijn gelijk aan 65 gram. Mocht je de maaltijdvervanger liever gebruiken als een gezond tussendoortje, dan gebruik je een schep. Je voegt dan 150 ml water toe. Sommige consumenten geven aan dat de smaak minder is. Toch biedt Orangefit Diet heel wat voordelen zoals allergievriendelijkheid en kwaliteitsvolle ingrediënten.

Calorieën: 249 | Eiwit: 30,3 gram | Vet: 6,4 gram | Koolhydraten: 14,9 gram

Als je gewicht wil verliezen is het belangrijk dat je een caloriearme maaltijdshake kiest. Diet Meal Replacement Extreme is een goede optie voor gewichtsverlies. Deze shake is niet alleen caloriearm, maar ook vet- en suikerarm.  Zo is er per portie 1,8 gram vet en 2,2 gram suiker aanwezig.

Deze maaltijdvervanger past dus perfect in een afslankdieet. Daarnaast is dit product GMO-vrij. Nog een voordeel is dat Diet Meal Replacement Extreme vegetarisch is. In de infobalk vind je de samenstelling van de smaak salted caramel bandit. Een portie bedraagt 60 gram. Dat meng je met 350 ml water.

Er zijn twee nadelen aan deze afslankshake. Ten eerste is hij niet vegan. Mocht je een veganistisch dieet volgen, dan kijk je best uit naar een andere optie. Verder is salted caramel bandit de enige beschikbare smaak.

Calorieën: 213 | Eiwit: 25 gram | Vet: 1,8 gram | Koolhydraten: 24 gram

Beste koolhydraatarme: Proday Proteïne Dieet Drank

  • Geschikt voor ketodieet
  • Vetarm
  • Suikerarm
  • Budgetvriendelijk
  • Verschillende smaken
  • Minder geschikt als volwaardige maaltijd
  • Niet vegan

Mocht je een ketodieet volgen, dan raden we Proday Proteïne Dieet Drank aan. Zo is er per portie slechts 1,5 gram koolhydraten aanwezig. Daarnaast is deze koolhydraatarme maaltijdvervanger met 3,3 gram vet vetarm. Datzelfde geldt voor suiker. Er is per portie slechts 0,8 gram suiker aanwezig. Daarmee is de kant-en-klare drank van Proday ook suikerarm. Je hebt de keuze uit drie verschillende smaken, namelijk chocolade, mokka en vanille. In de infobalk vind je de voedingswaarden van de smaak chocolade.

Hoewel Proday Proteïne Dieet Drank bij de maaltijdvervangers staat, raden we deze optie minder aan als volwaardige maaltijd. Dat komt omdat er weinig mineralen aanwezig zijn. Dat geldt ook voor vitaminen. Daarnaast zijn er heel weinig calorieën aanwezig. Deze optie is wel een vullende snack. Mocht je de shake van Proday toch als maaltijdvervanger consumeren, dan drink je best twee porties. Daarbuiten is de shake niet vegan omdat de eiwitbron van koemelk komt.

Calorieën: 100 | Eiwit: 15 gram | Vet: 3,3 gram | Koolhydraten: 1,5 gram

Beste lactosevrij: YFood This Is Food

  • Lactose- en glutenvrij
  • Geen toegevoegde suikers
  • Zeer geschikt voor sporters
  • Budgetvriendelijk
  • Veel verschillende smaken
  • Niet vegan
  • Minder geschikt voor gewichtsverlies

YFood This Is Food is de beste lactosevrije maaltijdvervanger. Vooral sporters hebben baat bij deze optie. Dat komt omdat deze optie veel energie en eiwitten bevat. Zo heb je per portie maar liefst 34 gram eiwitten. Dat is optimaal voor de spiergroei. Verder is deze optie ook glutenvrij. Bovendien zijn er ook geen suikers toegevoegd.

Je kan verschillende smaken kiezen van YFood. Zo heb je banaan, bessen, chocolade, kokosnoot, koffie en vanille. In de infobalk vind je de voedingswaarde van de smaak banaan.

Weet wel dat YFood This Is Food minder geschikt is voor gewichtsverlies. Zo is er veel suiker aanwezig. Ook is de drink niet calorie- of koolhydraatarm. We raden deze optie alleen aan voor sporters die zoeken naar een energierijke maaltijdvervanger. Daarnaast is de shake niet vegan. Voor een scherpe prijs krijg je een kwalitatieve maaltijdvervanger die je spiergroei bevordert.

Calorieën: 500 | Eiwit: 34 gram | Vet: 23 gram | Koolhydraten: 35 gram

Beste repen: Meal Replacement Bar

Maaltijdrepen zijn makkelijk mee te nemen naar de fitness of naar het werk. Je hoeft ze ook niet voor te bereiden. Daarom zijn repen perfect voor jou als je weinig tijd hebt. Meal Replacement Bar is de beste optie. Ten eerste is de reep redelijk geprijsd. Daarnaast kan je verschillende smaken kiezen. Je kan kiezen tussen karamel, chocolade en cookie. Als je niet kan kiezen, dan is er ook een mix box beschikbaar.

We hebben uit ons onderzoek geconcludeerd dat de reep een goede smaak heeft. De Meal Replacement Bar is ook een goed alternatief voor vloeibare maaltijdvervangers. Deze reep bevat dierlijke stoffen en is dus niet vegan. Ook zijn er minder eiwitten aanwezig dan in andere maaltijdvervangers. Mocht je een eiwitrijke maaltijdvervanger zoeken, dan raden we aan om een proteïne shake aan te schaffen.

Calorieën: 205 | Eiwit: 14 gram | Vet: 6,6 gram | Koolhydraten: 24 gram

Kort samengevat

Maaltijdshakes zijn handig als je wil afvallen of weinig tijd hebt. Toch gebruik je ze best niet te lang. Gezonde maaltijden vormen altijd een onmisbaar onderdeel van een evenwichtig dieet. Je kan kiezen uit poeder, drank of repen. Verder betekent ‘suikerarm’ dat er minder dan 5 gram suiker per 100 gram aanwezig is.

Onze favorieten zijn Orangefit Diet en High Protein Breakfast. Ze bevatten kwaliteitsvolle ingrediënten en zijn geschikt voor gewichtsverlies. Daarnaast bevatten ze veel goede vitaminen en mineralen.

beste maaltijdvervangers
Afbeelding: Canva.com

Waar op letten bij het kopen van maaltijdvervangers?

Bron

Er kunnen verschillende eiwitbronnen aanwezig zijn in een maaltijdvervanger. Je vraagt jezelf best af of je een dierlijke of een plantaardige eiwitbron wil aanschaffen. De populairste eiwitbron is melkeiwit. Deze proteïne is afkomstig van koemelk en is daarmee niet vegan. Vegan opties zijn erwten of soja.

Er kunnen ook verschillende eiwitbronnen aanwezig zijn in een maaltijdvervanger. Dat komt vooral voor bij vegan maaltijdvervangers. Op de achterkant van de verpakking kan je altijd de ingrediënten raadplegen. Mocht je op zoek zijn naar een eiwitbron met zeer weinig vet of calorieën, dan koop je best een eiwitshake of eiwitpoeder. Als je geen fan bent van bent van poeder, dan kan je ook altijd proteïnerepen kopen als eiwitbron.

Samenstelling

De voornaamste stoffen in een maaltijdvervanger zijn de macronutriënten, namelijk vet, proteïne en koolhydraten. Een dagelijks dieet zou voor ongeveer 40 tot 70 procent uit koolhydraten moeten bestaan. 10 tot 25 procent van je dagelijkse inname zouden best proteïnes zijn en de overige 20 tot 40 procent zijn vetten. Daarnaast kunnen maaltijdvervangers suikers, vitaminen en mineralen bevatten. Deze stoffen bevorderen de algemene gezondheid.

Maaltijdvervangers met weinig toegevoegde suikers, smaak- en kleurstoffen zijn de gezondste optie. De samenstelling van een maaltijdvervanger verschilt ook per smaak. Mocht je lactose-intolerant zijn, dan is het belangrijk dat je de samenstelling ook controleert op melkproducten zoals whey proteïne. Dat geldt ook voor andere allergieën zoals gluten.

Smaak

Maaltijdvervangers vind je in alle smaken op de markt. Zo zijn er fruitsmaken, chocolade of vanille. De samenstelling kan verschillen per smaak. Zo zal een maaltijdvervanger met chocolade meer calorieën bevatten dan eentje met bijvoorbeeld aardbei. Als je liever een neutrale smaak hebt, dan kan je opteren voor vanille. Je kan bij poeder ook zelf extra ingrediënten toevoegen zoals suiker, fruit of granen. Buiten shakes kan je ook maaltijdvervangers in de vorm van een reep kopen. Repen zijn een uitstekende keuze als je liever geen poeder koopt als maaltijdvervanger. Bovendien kan je ze makkelijk meenemen.

Beste lactosevrij
Afbeelding: Canva.com

Wat zijn maaltijdvervangers?

Maaltijdvervangers verschillen van proteïnerepen of andere supplementen omdat ze alle nodige stoffen van een maaltijd bevatten. Zo zijn ze een volwaardige maaltijd. Je kan ze dus zowel als ontbijt, lunch of avondeten consumeren. Ze zijn zeer handig als je weinig tijd hebt om te koken.

Meestal bevatten ze ook niet veel calorieën, waardoor ze ideaal zijn voor gewichtsverlies. Ze passen dan ook perfect in een afslank- en ketodieet. Bovendien zijn ze een goede bron van eiwitten. Daarom zijn maaltijdvervangers ook geliefd onder sporters. Het is echter belangrijk dat je eerst het etiket goed leest. Niet elke optie is namelijk even gezond.

maaltijdvervanger zonder suiker
Afbeelding: Canva.com

Wat zit er in maaltijdvervangers?

Een goede maaltijdvervanger bevat minimaal 75 gram eiwit, tien gram vezels en 30 gram koolhydraten. Daarnaast moeten ze ook voldoende vitaminen en mineralen bevatten om een goede gezondheid te stimuleren. Sommige maaltijdvervangers bevatten daarbuiten redelijk veel suiker.

Als je een bepaald dieet volgt of wil afvallen, dan opteer je best voor een maaltijdvervanger zonder toegevoegde suikers. Dat geldt ook voor smaak- en kleurstoffen. Als er veel suiker aanwezig is, betekent dat ook dat de smaak heel zoet kan zijn. De samenstelling van een maaltijdvervanger hangt ook af van de vorm. Zo zal poeder minder toegevoegde stoffen bevatten dan repen of afslankshakes.

gezonde maaltijdvervanger
Afbeelding: Canva.com

Hoe gezond zijn maaltijdvervangers?

Maaltijdvervangers zijn een optie op korte termijn om af te vallen. Het is echter niet aangeraden om ze langer dan acht weken te gebruiken. Gezonde maaltijdvervangers bevatten daarnaast weinig suiker. Toch zijn er veel vitaminen en voedingsstoffen die je niet vindt in maaltijdvervangers.

Voor een gezond dieet eet je dus best ook gewone, gezonde maaltijden. Bovendien vormen groenten, fruit en peulvruchten een belangrijke basis voor fitheid. Als je wil afvallen op lange termijn, kan je bijvoorbeeld een of twee maaltijden vervangen door een shake. Je eet dan per dag nog een of twee caloriearme maaltijden. Zo behoud je een gevarieerde voeding en val je af.

Tot zover het artikel ‘Beste maaltijdvervanger’ – Laatste update 15/11/2022

Lees meer artikels in de categorie ‘Sport’

Related Posts

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.