Beste voorlicht fiets

Een goed voorlicht voor de fiets is van uiterst belang. Daarom is het belangrijk dat je goed nadenkt over welke noden jij hebt en welk licht voor u het beste voorlicht is voor jouw fiets. Hoewel het achterlicht belangrijk is voor de veiligheid tegenover andere weggebruikers, is het voorlicht uiterst belangrijk voor u om de baan goed te zien. Daarnaast dient het natuurlijk ook om op te vallen en de aandacht te trekken van andere bestuurders.

In deze top beste voorlicht voor de fiets kom je allerlei lichten tegen, elk met hun eigen voordelen en nadelen. Eén belangrijke raad bij het kopen van een fietslicht; laat budget niet jouw belangrijkste keuzefactor zijn. Koop geen te goedkoop fietslicht, deze zijn meestal van slechte kwaliteit met een zwakke batterij. Deze lichten verlichten niet genoeg en garanderen geen zichtbaarheid op de baan. Ook is het belangrijk om te weten dat een slecht licht u nog steeds een boete op kan leveren. Los daarvan is uw leven is zeker meer waard dan een boete. Wees veilig en investeer in een degelijk fietslicht.

Ben je op zoek naar een fiets achterlicht – Lees dan hier onze top 5
Ben je op zoek naar een overzicht – Lees dan hier de fietsverlichting koopgids

Top 5 – Beste fiets voorlichten

Voorlichten hebben twee belangrijke functies. Je zichtbaar maken voor andere weggebruikers en de route voor u belichten zodat u obstakels kan vermijden. Vooral het verlichten van de route is belangrijk op plaatsen waar weinig straatverlichting is. Met de Macro Drive 1300XL heb je een kanon aan lumen. Door de relatief goede prijs is dit het beste voorlicht op basis van de prijs en kwaliteit’s verhouding.

Natuurlijk brandt dit licht niet altijd op 1300 lumen. Dit is enkel in de hoogste stand, één van de zeven verschillende standen. Op de laagste stand heb je een ongelooflijke 148 uur aan licht. De siliconen rubberen strap zorgt voor een makkelijke en snelle verbinding met je stuur.

 

“Beste prijs / kwaliteit fiets voorlicht” – Doorgelicht

+ USB oplaadbaar
+ Sterk (achter)licht met 62 lumen
+ Revolutionaire LASER LIGHTS
+ Zeer betaalbaar – prijs / kwaliteit

Voorlichten dienen voor gezien te worden, maar ook om de route te verlichten. Deze Knog Plus light is één van de beste voorlichten om gezien te worden. Toch zijn ze niet krachtig genoeg om het traject te verlichten. Voor het rijden in de stad is dit een perfect fietslicht. Daar is er genoeg straatverlichting en is er dus minder nood aan een voorlicht om te zien.

De LED strip van Knog levert 40 lumen in 5 verschillende standen. Enerzijds is het een zeer eenvoudig fietslicht, anderzijds heeft het een revolutionair ontwerp. Het licht kan rechtstreeks in de USB verbinding geplaatst worden om op te laden. Geen nood aan een USB kabel dus! De rubberen strap is redelijk zwak, dus is het wel belangrijk om hier voorzichtig mee om te gaan.

“Beste voorlicht fiets voor stadsgebruik” – Doorgelicht

+ Innovatief USB ontwerp
+ Simpel en makkelijk in gebruik
+ Zeer licht
–  Vooral voor stadsgebruik
–  Verlicht de route niet

Ben je op zoek naar een sterk licht voor een schappelijke prijs dan komen we al snel uit bij de Lezyne Mini Drive of de Sigma Buster. Voor deze lijst van beste voorlicht opteerden we voor de Lezyne, vooral door het ontwerp en binding. Naast de rubberen strap dat je op alle buizen vast kan maken is het licht ook redelijk sterk. Met 300 lumen heb je zeker genoeg om meer dan 50m te belichten. Let op, in deze stand houdt de batterij het slechts 1 uur uit. Heb je nood aan langer licht dan kijk je best naar de iets grotere modellen.

+ USB oplaadbaar
+ 300 lumen modus
+ Goede prijs / kwaliteit

Voor echte fietsers die lange routes doen, vroeg en laat, is er nood aan een licht dat hard schijnt en lang mee gaat. Voor zulke fietsers is er de Lezyne Multi Drive met een extra externe batterij. Omdat USB oplaadbare batterijen snel op zijn wordt er gebruik gemaakt van een tweede batterij. Deze kan op een locatie naar keuze monteren. De 89cm lange kabel maakt het redelijk makkelijk om het licht te bereiken.

“Beste batterij – lange routes” – Doorgelicht

De Multi Drive geeft maximum 1000 lumen af op de hoogste stand. Deze ongelooflijk hoge lichtopbrengst verbruikt de batterij wel redelijk snel, samen met de tweede batterij ben je goed voor 3 uur licht. Gebruik je ze slechts aan 150 lumen dan gaat het licht tot wel 35 uur mee. Het opladen kan via USB. Ook is er een speciale functie om dit via het stopcontact op te laden, zo gaat het opladen enorm snel. Door de bijgeleverde mounts kan je het licht ook op de helm monteren.

+ Snel laden + Extra batterij
+ Sterke 1000 lumen modus
+ Helm mount
+ Redelijk licht 73g
–  Duur

Het beste dynamo licht is de Lumotec IQ Premium E. Door de speciale IQ-TEC van Busch + Müller biedt dit licht het breedste gezichtsveld van alle fietsdynamo’s. De bouw van het licht zorgt voor een goede lichtverdeling waardoor de route perfect belicht wordt. Daarnaast is de conversie van energie zo hoog dat het licht 80 Lux opbrengt. Dit wil zeggen dat het licht een zeer breed veld weergeeft en ook op afstand nog steeds zeer goed verlicht. Deze beste dynamo heeft een geïntegreerde draaischakelaar.

+ Dynamo
+ IQ TEC
+ Waterproof

Het onderzoek

Fietsverlichting – een voorlicht kiezen

Voorlicht

Verlichten – een voorlicht dient vooral voor het verlichten van de route. Afhankelijk van waar je fietst is dit een absolute noodzaak voor een voorlicht. Rij je buiten de stad, waar er minder straatverlichting is, dan moet jouw fietslicht u de weg wijzen. Rij je ergens waar genoeg verlichting is dan is het aantal lumen van uw licht iets minder belangrijk.

Opvallen – de andere functie van je fiets voorlicht is de aandacht trekken van andere weggebruikers. In België mag het voorlicht (en achterlicht) nog steeds blinken. Hoewel dit de kans op verblinden verhoogd zorgt het er wel voor dat je goed opvalt. Hier is het aantal lumen iets minder belangrijk maar toch is het zo dat de beste voorlichten voor de fiets meestal hoge lumen hebben. Vaak is dit beperkt tot één stand om zo de autonomie van de batterij te verlengen.

Voorlicht fietsverlichting kopen

waar moet ik op letten?

Zien & gezien worden

Zien

Zoals vermeld dient een fiets voorlicht vooral voor te zien. Op onbelichte routes is het belangrijk dat je alle obstakels makkelijk kan waarnemen. Het beste voorlicht heeft een hoog lumen, of minstens één stand met verhoogde lumen, een goede batterij en een makkelijke maar sterke verbinding. USB opladen is altijd een goede optie.

Gezien worden

Om gezien te worden moet jouw licht vooral opvallen. Dit wil niet zeggen hoe sterker hoe beter, door een tegenligger te verblinden neem je eigelijk nog meer risico op een ongeval. Een voorlicht moet sterk genoeg zijn om de route te belichten. Is dit niet nodig dan heb je genoeg aan een simpel licht – met knipperende functie – om aandacht te trekken. In de stad is een voorlicht van 40 lumen meer dan genoeg. Wil je de route kunnen belichten dan ga je beter richting de 300 lumen of lichten van meer dan 50 Lux.

Daarnaast waarschuwt men ook tegen het gebruik van fel knipperende koplampen tijdens het fietsen. Dit kan bestuurders verstoren of verblinden en het moeilijk maken om u te zien. Verschillende standen zijn dus aangeraden, zo kan u zelf kiezen welk lumen per situatie.

Prijs, Budget en kwaliteit

Fietslichten bestaan er in alle prijzen. Voor minder dan 3 euro kan je al een licht vinden, maar verhogen deze jouw veiligheid wel? Een zwak licht zorgt voor geen enkele toegevoegde waarde. Je zou kunnen zeggen dat het ten minste zorgt voor minder boetes, maar niets is meer waar. Een politieagent dat je betrapt met zwakke lichtjes kan nog steeds een boete uitschrijven. De beste fietslichten kosten tussen € 25 en € 100. Een boete gaat al snel tot € 75 euro per licht dat ontbreekt. Snel rekenwerk zegt ons dat het slimmer is van te investeren in een goed voorlicht. Daarnaast is uw leven ook meer waard dan een licht of enkele boetes.

Een goed licht is een licht dat enkele maanden tot jaren mee zal gaan. En hoewel alle lichten in China gemaakt worden is de kwaliteit ook zeer belangrijk voor uw zichtbaarheid. Het beste fietslicht is een licht dat binnen uw budget past maar ook alle veiligheidsvoorschriften beantwoord.

Een fiets heeft geen hechting voor fietslichten. Het is steeds het fietslicht dat zorgt voor een correcte plaatsing. Dit moet op een plaats zijn waar het licht altijd zichtbaar is. Heeft u een bagagerek met zakken, let dan goed op dat het licht op de juiste plaats bevestigd wordt. Een licht dat verstopt is achter een bar of zak is een waardeloos licht.

Vaste hechting

Een vaste hechting is vaak gemaakt uit een hard plastiek. Deze zijn niet flexibel en gaan vrij snel kapot. Afhankelijk van uw route, en de ondergrond van uw route, zal u veel of weinig schokken ervaren. Een flexible siliconene licht zal alle schokken opvangen en uw licht beschermen. Een harde mount zal uw licht zeer strak bevestigen, maar alle schokken worden doorgedragen naar het fietslicht. Is uw licht dan van matige kwaliteit dan is het mogelijk dat uw licht zeer snel kapot gaat.

Flexibele hechting

Sommige hechgtingen zijn gemaakt van sterke rubberen siliconen. Dit zorgt voor een opvanging van de schokken dat de levenstermijn van uw fietslicht verhoogt. Het beste fietslicht is een licht dat lang meegaat en uw veiligheid verhoogt. Daarom is het ook belangrijk om te kijken naar de hechting van uw licht. Heb je nood aan het licht makkelijk van de fiets te halen dan zal een vaste hechting niet in uw voorkeur liggen. Voor zulke fietsers is het beste fietslicht eerder één dat een flexibele hechting heeft.

Wat is lumen

Lumen (soms geschreven als lm) zijn een manier om de lichtopbrengst te meten; met andere woorden: hoe helder het licht is. Achterlichten zijn meestal tussen de 5 en 100 lumen, terwijl een voorlichten variëren van 50 tot 1000 lumen.

Ter vergelijking, de volle maan op een heldere nacht is ongeveer 1 lumen, de achtergrondverlichting van een smartphone is ongeveer 20 lumen, en een enkele standaard autokoplamp is 1200 lumen.

Veel lichten drukken hun lumen uit gedurende de knipperende modus. Men moet dus onthouden dat, als het licht permanent aan is, het aantal lumen lichtjes lager zal liggen dan voordien aangewezen.

Bij het berekenen van het aantal lumen hoort men vaak de term Lux. Lux houdt rekening met het oppervlak (en de afstand) waarop het licht verspreid wordt. Verschillende lichtmerken hebben lux al eerder gebruikt omdat het een nauwkeurige meting is om te bepalen wat we daadwerkelijk voor ons zien. Hoewel lumen de meest voorkomende meting van de lichtopbrengst is, is het niet altijd gelijk aan de lichtkwaliteit in een echte omgeving. Kort gezegd, lumen hangt af van de omgeving, hou je rekening met de omgeving spreken we over Lux.

Een voorbeeld: als je op onverlichte wegen rijdt, wil je waarschijnlijk een voorlicht van minstens 600 lumen, maar je wilt er ook voor zorgen dat je geen tegenliggers verblindt. Als je op de weg fietst, is het belangrijk om een licht te krijgen dat het tegemoetkomende verkeer niet verblindt. Om dit te vermijden, zoek een licht met een hoog lumen maar laag lux.

Hoeveel lumen heb ik nodig

  • Daglicht: Gezien worden
    Tijdens de dag heb je nood aan meer dan 100 lumen om zichtbaar te zijn.
  • Stad: Gezien worden
    Bij het neergaan van de zon is er in de stad nood aan 50 tot 250 lumen. Met 50 lumen ben je amper zichtbaar maar toch is het genoeg voor auto’s en andere bestuurders om je op te merken. Wil je ook kunnen verlichten dan moet je echter richting 250 lumen gaan. Zo verlicht je de weg voor de fiets en heb je dus minder risico op ongevallen.
  • Wegen: Verlichten
    Ben je buiten de stad, op de baan of in de velden – waar er minder verlichting is – dan heb je nood aan een sterker voorlicht. Blijf je op de baan dan is een voorlicht van tussen de 400 tot 600 lumen zeker genoeg. Het doel hier is om de baan en mogelijke obstakels te verlichten zodat je deze makkelijk opmerkt. Let goed op dat zulke sterke lichten naar beneden moeten schijnen, zo vermijd je tegenliggers te verblinden.
  • Mountainbike & offroad: Verlichten
    Ga je van de baan af waar er helemaal geen lichten zijn dan word je zo goed als onzichtbaar. Niet alleen dat, je zal ook niet zien waar je rijdt. Een fiets voorlicht moet dan minstens 600 lumen produceren. Zo kan je alles verlichten en verlaag je de kans op ongevallen.

Gezien worden op straat

De zichtbaarheid hangt af van de plaatsing en het lumen. Heb je een vaste hechting die slecht geplaatst is, dan kan je even goed zonder lichten rijden. Een goed licht is zichtbaar in elke weersomstandigheid en op elk moment van de dag – licht en donker.

Materiaal en kwaliteit

Fietslichten zijn vaak te koop tussen de 5 en 60 euro. Het verschil ligt hem in de lampen, de mount, USB oplaadbaar of niet, enzoverder. Een redelijk belangrijk punt blijft de keuze van materialen. Heb je een vaste hard plastiek mount, die bijna elke dag schokken moet opvangen, dan heb je een slecht fietslicht gekozen. Het beste fietslicht voor zulk persoon is één met een siliconen mount dat alle schokken kan opvangen. Zo gaat uw licht lang mee en heb je geen plotse problemen tijdens het rijden, want één schok kan teveel zijn.

Goede fietslichten zijn gemaakt van duurzaam plastiek dat enkele schokken op kan vangen. Daarnaast moet het licht functioneel blijven als je valt, of als het licht op zijn eigen valt. Een val van 1 meter moet dus goed opgevangen kunnen worden. Iets dat niet altijd waar is voor de goedkopere fietslichten.

Oplaadbare batterij via USB

Tegenwoordig worden veel fietslichten opgeladen met een USB-kabel, waardoor het opladen aan uw bureau (of thuis) zeer eenvoudig is. Vroeger was het de gewoonte om AA of AAA-batterijen in overvloed te hebben om het licht op te laden. Vandaag de dag is er enkel een USB-poort nodig om de fietslichten van stroom te voorzien.

De meeste huidige fietslichten gebruiken een algemene micro USB-kabel, wat handig is. Natuurlijk worden ze veel sneller opladen als ze rechtstreeks op de muur (elektriciteit) aangesloten worden. Sommige lichten hebben hun eigen oplaadstation, om het nog makkelijker te maken.

Toch moeten we zeggen dat USB oplaadbare lichten tegenwoordig een groot voordeel zijn. Enerzijds is er geen verspilling van batterijen, anderzijds zorgt het voor een makkelijke manier van opladen. Via de powerbank, PC, laptop, Smartphone of een elektrische aansluiting.

Verschillende standen

Kwalitatieve fietsverlichting wordt meestal geleverd met verschillende standen/modussen, zoals traag en snel knipperend of een constant licht. De knipperende modus verlengt de levensduur van de batterij aanzienlijk. Permanent licht is nodig om te zien (vaak het voorlicht), knipperen is om gezien te worden (vaak het achterlicht). De meeste fietsers hebben slechts één voor- en achterfietslicht en passen de modus aan, afhankelijk van de omstandigheden. Een voorlicht dat verschillende standen met verschillende lumens heeft is dus ideaal voor verschillende situaties.

Waterdicht

Fietslichten zijn tegenwoordig waterdicht. Zeker in landen zoals België of Nederland is er meer dan genoeg regen om rekening mee te houden. Binnen waterdichtheid zijn er verschillende niveaus. Zo zijn IPX4 en IPX5 of IPX6 de meest gebruikte termen binnen fietsverlichting.

  • IPX4 – bestend tegen vocht
  • IPX5 – bestend tegen waterdruppels
  • IPX6 – bestend tegen water tot 1m

Dit wil voor ons zeggen dat een fietslicht, in België of Nederland, minstens IPX5 moet zijn. Zo weet je dat je het brutale weer telkens kan tegemoedkomen met een licht dat deze weersomstandigheden goed aankan. Let daarom goed op bij het kopen van het beste fietslicht. Zorg ervoor dat deze het Belgische weer makkelijk aankan.

Light Emitting Diode

Tegenwoordig zijn alle fietslichten LED. Zie jij nog een model dat dit niet is, dan koop je een oud type licht. De nieuwste lichten zijn allemaal LED omdat dit veel sterker is voor de energie dat van de batterij komt. Heb je nog een oud licht dan doe je teveel energie op. Dit is vooral waar voor achterlichten – om gezien te worden, en minder waar voor voorlichten – om te zien.

Comments (1)

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.