Getest: RIDR Lights

Review van de Ridr lights fietslichten

RIDR is een merk dat zowel in België als Engeland actief is. Ze staan in voor veiligheid op de fiets in de vorm van fietslichten en accessoires. Voorlopig hebben ze nog slechts één product (een voorlicht is in de maak) dat wij mochten uitproberen. In dit artikel vind je onze bevindingen, de voor- en nadelen van het fietslicht en onze mening als fietsers.

Ridr lights in het kort:

  • Sterk fietslicht, goed voor stad en platteland
  • Innovatief met dubbele laser lijnen
  • 500 mAh batterij, USB oplaadbaar
  • Waterdicht & makkelijk vast te maken
Ridr_prod_light_4_480x

Een sterk innovatief fietslicht

Wat meteen opvalt aan de Ridr lights zijn de 4 laserlijnen die op de grond afgebeeld worden. Dit is een nieuwe innovatieve feature voor fietslichten dat we ook al zagen op de Lezyne Laser Drive. In deze review zullen we de Ridr lights ook voornamelijk met Lezyne vergelijken. Deze lichten hebben veel gelijkenissen, maar behoren tot een andere prijsklasse. De Ridr lights zijn betaalbaar voor hun specs en kenmerken, de Lezyne komen iets te duur uit de bus. Op basis van prijs-kwaliteitverhouding geven wij toch de voorkeur aan Ridr.

Laten we beginnen met de specificaties van het licht:

  • 150 lumen
  • 3u batterij op zwaarste stand, 9u op zwakste stand
  • Licht en laser kan apart aangezet worden (batterij besparen)
  • Zeer makkelijk op de fiets te plaatsen, past ook op elke fiets
  • IPX5 – kan tegen regen
ridr lights getest

Ontwerp en specificaties

Los van de verlichting ziet het licht er cool en blitz uit. Ridr is een merk dat innovatief wil zijn en de markt van fietsverlichting wil verstoren. Nils, mede-eigenaar van de onderneming liet verstaan dat Ridr voortgekomen is uit hun eigen (onveilige) ervaringen op de Belgische wegen. Er is voorlopig te weinig infrastructuur voor fietsers. Zij worden dagelijks naast auto’s geplaatst, en dit is onveilig. Fietsers zijn pas veilig wanneer ze een eigen straat hebben, los van auto’s en andere voertuigen.

Met Ridr lights dachten ze aan een manier om fietsers een eigen fietspad te geven. Op deze manier zijn ze extra zichtbaar van op afstand, maar ook van dichtbij geven de lasers een handige toegevoegde waarde. Voorbijrijdende auto’s weten hierdoor ook dat ze iets meer afstand moeten houden bij het voorbijrijden of inhalen. Het idee bestond reeds, in goedkope Chinese lichten en de gekende Lezyne lichten, maar toch was er nog veel ruimte voor verbetering.

ridr fietslicht
“In België ontbreekt er voldoende fietsinfrastructuur. Sommige banen hebben niet eens een fietspad. Met Ridr Lights willen we elke fietser van een eigen fietspad voorzien. De extra lichten dienen voor extra visibiliteit, en duiden een veilige afstand aan voor voorbijrijdende auto’s.”

Fietslicht met lasers

Het fietslicht zelf is meer dan voldoende. De 5 LED lichtjes voorzien je van 150 lumen. Voor een achterlicht is dit voldoende, we raden een licht van 120 tot 250 lumen aan. Achterlichten dienen om ‘gezien te worden’, en niet ‘om te zien’ zoals een voorlicht. Met maximaal 250 lumen beperk je de kans om bestuurders te verblinden.

Je kan het licht op 3 verschillende manieren instellen. Alles aan, een drop down patroon of blinkend. De lasers werken met dezelfde patronen, maar zijn apart aan te zetten met een tweede knop. Dit dient om de batterijduur van het licht optimaal te gebruiken.

Het licht kan je altijd gebruiken. Dag en nacht, wat extra visibiliteit kan nooit kwaad, zolang de bestuurder je op tijd ziet. De lasers zijn te verwaarlozen in de dag, dit is een verlies van batterij. Enkel in de avond en nacht merk je de echte voordelen van deze extra feature. Niet alleen voor auto’s, maar ook voor SUV’s en vrachtwagens (waar de chauffeur hogerop zit) zijn de laserlijnen zeer zichtbaar.

fietslicht met laser
beste fietsverlichting

Handig in gebruik

Los van het mooie ontwerp en de lasers moet het ook een goed fietslicht zijn dat handig in gebruik is. En dit is het ook. Vergelijken we het met de Lezyne die een zeer handige en simpele montage heeft dan is het vrij vergelijkbaar. De Ridr mount bestaat uit één plastic haak omringd door een rubberen riem. Deze riem kan je zeer hard aanspannen, rond dunne en kleine buizen. Maar kan ook los gebruikt worden, en rond de dikkere buizen gespannen worden.

Het is dus, net zoals bij Lezyne, een zeer snelle makkelijke mount. Al heb je misschien iets minder kans om het kwijt te raken bij de Ridr Lights. Ook de positionering is een vermelding waard. Je kan het overal hangen en plaatsen, maar ook kantelen om de laserlijnen recht op de grond te laten verschijnen. Een functie die Lezyne niet heeft, waardoor je hun Laser Drive enkel onder het zadel kan gebruiken. Door de polyvalente mount kan je een Ridr Light ook elders gebruiken.

USB oplaadbaar fietslicht + IPX5

Fietsen in de regen, we doen het niet altijd graag, maar echte fietsers deinzen er niet voor terug. Fiets je in de regen dan moet jouw fietslicht hiertegen kunnen. Hiervoor raden we je aan minstens voor IPX4 te gaan, alhoewel je met IPX5 meer zekerheid hebt.

Ridr Lights maakt geen gebruik van vervangbare batterijen. Ze zijn enkel met Micro-USB op te laden en dit duurt ergens tussen 1 tot 2 uur afhankelijk van hoe plat de batterij is. Uiteraard moet je de USB-opening altijd goed afgesloten houden om deze waterdicht te maken.

Lees meer getest reviews

Related Posts

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.