Getest: Arlo Pro 4

Arlo pro 4 ip camera

Review van de Arlo Pro 4 Spotlight Camera

De Arlo Pro 4 Spotlight Camera combineert uitstekende beeldkwaliteit, two-way audio, een ingebouwde sirene en een schijnwerper in een compact formaat. De brede kijkhoek van 160 graden zorgt ervoor dat je een breed overzicht krijgt van je omgeving.

Gedetailleerde beelden worden bijgehouden in de cloud, deze kan je de eerste drie maanden gratis testen. Dankzij de ingebouwde batterij en de magnetische voet is de installatie zeer simpel, je hoeft maar één schroef in de muur te boren. De batterij gaat ongeveer zes maanden mee en is na zes uur terug opgeladen.

In deze review:

• 2K HDR video
  • Beeldhoek van 160 graden
  • Sirene en spotlight
  • Compact design
  • Simpele installatie
  • Beperkte functies zonder abonnement of basisstation
  • Een sterk draadloos netwerk is een must
Arlo pro 4 review

Onze conclusie

De Arlo Pro 4 Spotlight Camera heeft een zeer goede beeldkwaliteit dankzij een beeldhoek van 160 graden en een 2K HDR resolutie. De camera is eenvoudig om te installeren, je hoeft maar één gat in je muur te boren om de magnetische voet te plaatsen. De camera is met de voet verbonden aan de hand van een magneet waardoor je ook eenvoudig de hoek kunt aanpassen. De app zelf is gebruiksvriendelijk en intuïtief om te gebruiken.

Ondanks dat het een zeer compacte camera is bevat hij heel wat opties zoals two-way audio, een schijnwerper en een ingebouwde sirene. Je hebt ook geen aparte hub nodig, wat bij de Arlo Pro 3 wel nog het geval was. De camera kan met andere woorden direct verbinding maken met je draadloos netwerk.

test arlo beveiligingscamera

Wanneer je deze camera voor het eerst in gebruik neemt krijg je een gratis proefperiode van drie maanden op Arlo Secure . Afhankelijk van je keuze worden videobeelden dertig of zestig dagen opgeslagen in de cloud. Op die manier kan je ze later raadplegen via je smartphone, computer of tablet. Het abonnement voor één camera kost 2,99 euro per maand. Voor 9,99 euro per maand kun je een ongelimiteerd aantal camera’s aansluiten.

Zonder dit abonnement worden beelden niet bewaard in de cloud. Je krijgt wel nog notificaties wanneer er iemand gedetecteerd wordt en je kan op elk moment een livestream raadplegen. Wil je abonnementskosten vermijden, dan kun je kiezen voor lokale opslag van je beelden. Hiervoor moet je wel de Arlo Smart Hub aanschaffen. De Arlo Pro 4 Spotlight Camera zelf is verkrijgbaar voor een adviesprijs van 199,99 euro.

In onze vergelijking van de beste ip-camera’s vind je waardige alternatieven voor deze camera.

Goede beeldkwaliteit en opties

De Arlo Pro 4 Spotlight Camera is volledig uitgerust. Hij heeft een beeldresolutie van 2K (2560 x 1440 pixels), HDR en een beeldhoek van 160 graden. Dankzij de HDR zijn beelden realistischer en meer kleurgetrouw. En ook ’s nachts kan je genieten van gedetailleerde beelden in kleur. Wanneer het zeer donker wordt schakelt de camera automatisch over naar zwart-wit beelden door gebruik te maken van een infraroodsensor.

Naast de uitstekende beeldkwaliteit zijn er nog een aantal bijkomende opties zoals two-way audio, een ingebouwde sirene en een verrassend krachtige schijnwerper. De two-way audio kan je gebruiken om instructies te geven, bijvoorbeeld aan de postbode om je pakje achter te laten wanneer je niet thuis bent. De sirene en de schijnwerper kun je vanop afstand inschakelen om ongewenste gasten af te schrikken.

De Google Nest Cam kost ongeveer evenveel als de Arlo Pro 4, maar is niet voorzien van een schijnwerper of sirene. Bovendien heeft hij een maximale resolutie van 1080 pixels en een kijkhoek van 130 graden. De brede kijkhoek van de Arlo Pro 4 Spotlight Camera laat je toe om een breed overzicht van je omgeving te krijgen zodat alle ongewenste gasten gespot worden.

Bovendien zijn de abonnementskosten relatief betaalbaar in vergelijking met Amazon en Google. Daarnaast heb je ook altijd nog de optie om over te schakelen naar lokale opslag.

De behuizing is waterdicht (IP65) waardoor de camera zonder problemen zware regenbuien kan doorstaan. De camera en de batterij kun je aan de hand van een eenvoudig kliksysteem uit de behuizing schuiven. Dit is handig wanneer je de batterij moet opladen.

Review van Arlo pro 4
Beveiligingscamera review

De Arlo pro 4 installeren

De installatie van deze camera is zeer eenvoudig. Omdat hij volledig draadloos werkt op basis van een batterij moet je geen rekening houden met bestaande bedrading. Voor de installatie van de magnetische voet heb je wel een boormachine nodig. In de doos zit naast deze magnetische voet één schroef en één plug. Door het compacte design en het lichte gewicht hoef je dus maar één gat te boren.

Ga je de Arlo Pro 4 tegen je muur installeren, dan raden we aan om in de voegen te boren. Dat boort sneller en nadien kun je het gat eenvoudig dichtmaken  mocht je de camera toch op een andere locatie willen zetten. Eens je de montagevoet hebt geplaatst kun je de camera eenvoudig tegen de magnetische voet hangen. Door het magnetische ontwerp is het ook heel simpel om de hoek van de camera bij te stellen volgens jouw persoonlijke voorkeur. Een nadeel van het magnetische ontwerp is dat iedereen de camera van de voet kan verwijderen.

Arlo heeft in de app duidelijke instructies voorzien die je zeer vlot door elke stap van het installatieproces gidsen. De app geeft duidelijk aan waar je draadloos netwerk sterk genoeg is. Dit kan je helpen om een goede plaats uit te kiezen voor je camera. Houd er rekening mee dat wanneer het draadloos signaal te zwak is het beduidend langer duurt voor je een notificatie krijgt op je smartphone.

beveiligingscamera arlo installeren
Arlo camera eerste keer instellen
Arlo IP camera verbinden

Arlo smartphone app

De Arlo-app is gebruiksvriendelijk en eenvoudig om in te navigeren. Wanneer je de app opent zie je een venster met de meest recent gedetecteerde beweging op de Arlo Pro 4 Spotlight Camera. Door op dit venster te klikken kun je een livefeed starten vanaf je camera. Op de livestream heb je dan een aantal iconen die je toelaten om de schijnwerper aan te zetten, een alarm te laten afgaan of de two-way audio in te schakelen. Er is zelfs een zoomfunctie voorzien voor wanneer je iets in meer detail zou willen bekijken.

Het tabblad Bibliotheek geeft je een overzicht van alle gedetecteerde bewegingen. Bij een standaard Arlo Secure abonnement worden beelden tot dertig dagen terug bewaard. Er bestaat ook een duurdere abonnementsvorm waarbij beelden tot zestig dagen worden bijgehouden. Zonder zo’n abonnement kun je geen beelden bewaren tenzij je kiest voor lokale opslag. Hiervoor moet je dan wel de Arlo Pro Smart Hub aanschaffen.

In het derde tabblad Modus kan je kiezen uit vier opties om je woning te beveiligen. De eerste optie zorgt ervoor dat bij elke beweging een melding naar je smartphone wordt gestuurd. De tweede optie zorgt ervoor dat geen enkele melding naar je smartphone wordt gestuurd. De derde optie laat je toe om een tijdschema in te stellen voor het in- en uitschakelen van je camera (of eventuele andere camera’s). De vierde en laatste optie laat je toe om aan de hand van een geofence systeem te bepalen wanneer je al dan niet meldingen wilt ontvangen.

In de applicatie kun je ook de gevoeligheid van de bewegingssensor aanpassen. Misschien wil je liever niet van elke voetganger of voertuig een melding ontvangen. We hebben opgemerkt dat de bewegingssensor iets gevoeliger is wanneer het echt koud is. Hierdoor kregen we soms een melding van voorbijrijdende voertuigen. Maar gelukkig kun je de gevoeligheid heel makkelijk aanpassen in de app.

app arlo camera
Arlo camera instellen
Arlo smartphone app
Arlo app camera

Batterij

Volgens Arlo gaat de batterij van de Pro 4 ongeveer zes maanden mee. Maar dat hangt sterk af van hoeveel passage je hebt. Laat je de camera bij elke beweging aanspringen en filmen, dan zal hij meer batterij verbruiken. Ook als je regelmatig gebruik maakt van de schijnwerper zal je de batterij sneller moeten opladen. Tegenwoordig heb je ook de Arlo Pro 4 XL, deze heeft een extra krachtige batterij die tot één jaar mee kan gaan. Al hangt er veel af van het gebruik.

Na drie maanden gebruik gaf de batterij aan dat er nog meer dan vijftig procent levensduur was. En de camera was zo ingesteld dat hij ’s avonds bij elke beweging de schijnwerper deed schijnen. Wanneer je de batterij wilt opladen moet je ze uit de camera halen. Aan de hand van een meegeleverde USB kabel kun je de batterij opladen, wat ongeveer vijf tot zes uur in beslag neemt.

Als alternatief kan je de camera aansluiten op een zonnepaneel van Arlo via een magnetische kabel. Dit is vooral handig wanneer je van plan bent om de camera zeer hoog te hangen en niet elke zes maanden met de ladder naar boven wilt klimmen.

Arlo camera draadloos met zonnepaneel

Hoe we vergelijken en testen

Het team van Doorgelicht gaat online en offline op zoek naar informatie, kenmerken en specificaties over het product in vraag.

We ontvangen of kopen het product en testen het volledig uit. We houden het vast, voelen naar kwaliteit, bekijken de afwerking en testen de prestaties. Hierbij worden onze redactionele richtlijnen toegepast. Onze bevindingen vind je in deze review.

Deze Arlo pro 4 werd voornamelijk beoordeeld en vergeleken op beeldkwaliteit, verbinding, batterij, notificaties, opties, app, opslag en prijs.

Tot zover onze review van de Arlo Pro 4 spotlight camera.

Bekijk ook de andere producten uit onze test:

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.