De wegen die leiden naar Estrid
Ik ben altijd wel te vinden voor een koopje. En als ik al op iemands oordeel vertrouw, dan is het wel op dat van mijn vrienden. Combineer die twee zaken met mijn eigen onderzoek naar de beste scheermesjes, en je begrijpt hoe ik bij Estrid ben terechtgekomen.
Als copywriter doe ik regelmatig research naar verschillende producten. Aangezien ik mij persoonlijk toeleg op alles wat lifestyle gerelateerd is, van nachtcrèmes tot wake-up lights, horen ook scheermesjes tot mijn doorlichtingspakket. Abonnementenservices rijzen als paddenstoelen uit de grond, zo ook binnen het landschap der beautyproducten. En aangezien ik weinig voldoening haal uit de aankoop van scheermessen, lijkt het me dan ook handig om daar niet meer over te hoeven nadenken. Toen het scheermesabonnement Estrid mijn aandacht wist te trekken, fronste ik aanvankelijk meteen mijn wenkbrauwen. Dit zag er weliswaar bangelijk veelbelovend uit.
Het bedrijf belandde bovenaan mijn selectielijstje en ik liet een van mijn vriendinnen meteen weten dat ik een leuke service had gevonden. Ze vertelde me dat zij ook net op het punt stond om haar eerste bestelling bij Estrid te plaatsen. Een paar dagen later kreeg ik via haar een kortingscode van 70%. Weer een week later stuurde ze me speciaal een berichtje dat ze toch zo tevreden was met haar nieuwe scheermes. Dat was de druppel: ik moest en zou het zelf ervaren.
In deze Estrid review:
- Wat is Estrid
- Scheermesjes in abonnementvorm
- Vegan en cruelty free
- Kwaliteit, ontwerp en verpakking
- De test van de Estrid scheermesjes
- Nuttige extra’s
Maar één kans op een eerste indruk
Het gaat hier dus niet om een #ad. Ik gebruikte mijn eigen centen om, weliswaar inclusief de kortingscode van die bewuste vriendin, te ontdekken of Estrid haar eigen beloftes kon waarmaken. Als je de website opent, word je begroet door vrolijke gezichten, pastelkleuren en hier en daar een leuke graphic. Zodra je begint te scrollen, lees je dingen als ‘vegan and cruelty free’, ‘pick your favourite colour’, ‘€9,95 starter kit’ en ‘no strings attached’. Dit zijn stuk voor stuk zaken die mij op een paar seconden tijd genoeg weten te bekoren om verder te lezen.
Met uitzondering van mijn dagcrème, waarvoor ik nog geen goedkope vervanger heb gevonden, gebruik ik enkel cruelty free verzorgingsproducten. Vegan formules zijn mooi meegenomen. Personaliseerbare kleuren vind ik een leuke touch; en nog geen tien euro voor dit alles lijkt mij een goede deal.
Een service die ik op elk moment kan opzeggen én die daar ook duidelijk over communiceert, vind ik absoluut noodzakelijk. Ooit stond zo eens een maaltijdboxbedrijf voor mijn deur, en dat terwijl ik geen tweede box had besteld. Bleek dat er wel degelijk geld van mijn rekening was gegaan – gelukkig kon ik ervan genieten. Het was natuurlijk mijn eigen domme schuld dat ik niet verder had gekeken dan mijn neus lang was, maar ze hadden mij toch mooi liggen. Een ezel stoot zich geen twee keer aan een sluw verdienmodel.
Estrid in Wonderland
Het valt me ook meteen op dat de modellen op de startpagina verschillende huidskleuren hebben, dat er zowel mannen als vrouwen voorkomen én dat ze effectief behaard zijn, de ene al wat meer dan de andere. Maar ze laten zien wat we allemaal weten: je koopt een scheermes om je te scheren. En daarvoor moet er ergens haar staan. Perfect haarloze vrouwen die zich op een tropisch eiland staan te ‘scheren’, terwijl ze lachend onder een waterval staan en hun gladde benen strelen alsof ze dat elke dag doen – been there, done that.
Al snel lees ik dat ze hun prijzen bewust laag houden, omdat ze niets toevoegen (op eender welk vlak) aan hun producten die al dan niet gemarket worden naar vrouwen toe. De zogenaamde pink tax gooit namelijk al jaren roet in de het eten – of liever, de portemonnees – van vrouwen wereldwijd. ‘Vrouwenversies’ van producten kosten vaak meer dan de standaard ‘mannenversies’. Terwijl ik veel liever opteer voor een scheermes dat effectief werkt en minder kost dan voor eentje met een minder scherp mes én hogere prijs, enkel en alleen omdat er een felroze kleurstof tegenaan werd gegooid.
Kortom: ik zie terug zaken die mij op een minuut tijd een goede indruk bezorgen.
De wereld van Estrid lijkt wel Wonderland. Maar ik herinner me dat daar een boze koningin woont die golf speelt met flamingo’s in plaats van golfclubs. Tijd om te kijken of die ook hier ergens rondloopt.
Bestellen maar
Het bestelproces verloopt vlot. Ik klik op mijn favoriete kleur scheermes en krijg de optie om andere producten te selecteren en toe te voegen. Dankzij mijn kortingscode kosten het scheermes zelf en de bijhorende houder enkele luttele euro’s. Ik reken even en bedenk mij dat ik voor het scheermes, de houder, de travel case en de scheer- en douchegel samen nog geen twintig euro zal neertellen. Nu ik hier toch ben, kan ik het evengoed allemaal bestellen. Nu hoef ik enkel nog aan te geven wanneer ik mijn volgende levering mesjes wil. Het stalen handvat hoop ik immers voor onbepaalde tijd te kunnen blijven gebruiken.
Ik krijg een bevestigingsmail van mijn bestelling en wacht geduldig op het mailtje van de verzending. Ik krijg echter een e-mail (in mijn spamfolder) met de mededeling dat mijn bestelling vertraging heeft opgelopen. Maar ook dat doen ze in stijl. Met een complimentje en een knipoog vertellen ze me over hun nieuwe voorraad en wanneer ze die zullen verzenden. En dan is het eindelijk zover. Voor de verzending betaal ik trouwens niets; en die is trouwens ‘climate compensated’.
Het zit vanbinnen
Er arriveert een kartonnen pakketje, verzegeld met paarse tape. Er staat in het groot ‘Handle with (self-)care’ op gedrukt, woorden die meteen een glimlach op mijn gezicht toveren. Eens je de doos openvouwt, kan je niet naast het inmiddels bekende pastel roze kijken. Het zou voor sommigen allicht overkill zijn, maar het merk heeft nu eenmaal gekozen voor een duidelijke stijl.
Ook de graphics en pittige slogans van op de website komen terug. Die laatste doen een beetje denken aan de gevatte zinnetjes van Coolblue. In plaats van een bedrijfscamion met de zin ‘loopt op wieltjes’ op de zijkant, staat er op het papieren zakje van de houder: ‘The holder. Finally a home for your razor.’ Op de achterkant, bij de zuignap, staat trouwens: ‘Lick me and I will stay forever.’ Die woorden maken me om de een of andere reden een beetje oncomfortabel, maar ik heb respect voor hun keuzes wat branding betreft – en je kan niet beweren dat ze de lijn niet doortrekken.
Over het feit dat er verpakkingen in verpakkingen in verpakkingen zitten, heb ik dan wel weer mijn twijfels. De materialen zijn wel recycleerbaar. En ik kan enigszins begrijpen dat dit het hele proces van inpakken en veilig verzenden wel vergemakkelijkt. Alles zit inderdaad nog netjes op zijn plaats.
Naast de grappige quotes staan er ook overal boodschappen die me vertellen dat ik er altijd goed uitzie, of ik mij nu scheer of niet. Duidelijke branding, maar complimenten zijn nu eenmaal leuk om te horen. Er zit ook wat extra informatie bij over het merk, de producten en enkele scheertips. Ik ontdek zo bijvoorbeeld dat ik een goed doel heb geholpen met mijn bestelling. Ook het complementaire stickervel past perfect in het plaatje. Het overweldigt wel een beetje, maar het klopt allemaal.
Ready, set, shave
Aan allen die gekomen zijn voor informatie over het eigenlijke scheermes: proficiat. Ik kan het speeltje eindelijk effectief onderwerpen aan een eerste test. Het voelt duidelijk zwaarder dan de scheermesjes waaraan ik gewend ben. Dat zijn dan ook wegwerpmesjes: voorheen van Gillette maar tegenwoordig van het goedkoopste merk dat ik kan vinden. Het stalen handvat van Estrid ligt aangenaam in de hand en voelt effectief van een hogere kwaliteit, terwijl het eigenlijk niet meer kost dan een doorsnee Gillette Venus scheermes.
Dankzij het gewicht glijdt het aangenaam over de huid, maar het materiaal is zo glad dat het bijna uit mijn hand glipt. Vooral in combinatie met de scheergel is voorzichtigheid geboden. Maar wat het eigenlijke scheren betreft, heb ik geen klachten. Het mes slaat geen haartjes over, komt tot dichtbij de haarwortels en hapert nergens.
Achteraf vloek ik omdat ik het op het badkamermeubel heb gelegd, met de mesjes naar beneden. Aangezien er een strip van sheaboter, cacaoboter en jojoba olie rond de mesjes zit, plakt het wat vast aan het oppervlak. Ook de mesjes droog deppen met mijn handdoek gaat dus niet zonder de handdoek plakkerig te maken. Je zou denken dat ik dat weet en het niet moet vaststellen nadat ik het onbedachtzaam heb neergelegd. Maar even later zit ik met een plakkerige badkamermeubel en handdoek.
Handige en nuttige extra’s
Aan allen die gekomen zijn voor informatie over de bijkomende producten: ook proficiat. Aangezien ik mijn functie als reviewer serieus neem, gebruik ik de scheergel enkel op mijn linkerbeen. Het rechter onthaar ik gewoon met het mesje, aangezien er toch een verzorgende strip rond zit die voor een hydraterend effect zorgt. De gel belooft een vlottere ervaring en een zachtere huid. Zoals ik al zei, vind ik de ervaring niet per se vlotter. Het mesje glijdt zeker makkelijker over mijn huid, maar ook makkelijker uit mijn hand.
De geur is wel een pluspunt, maar de geur alleen is zelfs voor een beautyliefhebber als mezelf geen afdoende reden om een product te kopen. Zonder de gel gaat het scheren ook prima, dus sta ik eerder neutraal tegenover de scheergel. Tot ik achteraf aan een objectieve observator vraag om eens te voelen aan mijn benen (want ook dat hoort bij doorlichten). Ja hoor, mijn linkerbeen voelt duidelijk zachter. En dat vind ik ook. Dus toch nog bonuspunten voor de vegan en cruelty free scheer- en douchegel.
Ook de houder voldoet aan de verwachtingen. Hij hangt al enkele weken stevig aan de tegels van mijn badkamermuur. In de douche lijkt het mij immers te vochtig; daar gaan de mesjes van roesten. De zuignap zou zo ook sneller lossen, denk ik. De travel case heb ik nog niet kunnen gebruiken, maar die lijkt van degelijke kwaliteit. Het rubberachtige materiaal voelt niet alleen dik en dus beschermend, maar kan ook handig worden schoongemaakt. Ik voorspel dan ook dat die binnenkort vol zonnecrème of tandpasta zal plakken. Maar daar zal die houder volgens mij wel tegen kunnen .
En nu
Nu ga ik eerst en vooral vrolijk scherend de lente en zomer in.
Binnen enkele maanden ontvang ik een nieuwe levering van vier mesjes. Of ik mijn abonnement daarna nog laat verderlopen, weet ik niet. Ik zit eerlijk gezegd niet zodanig snel door mijn voorraad scheermesjes heen. Ik zal dus alleszins een levering overslaan.
Hoe ik dat precies kan doen, moet ik wel nog uitzoeken. Ik slaag er immers niet in om in mijn eigen account aanpassingen door te voeren wat betreft mijn abonnement. Een nieuw wachtwoord aanvragen haalt niets uit; een nieuwe account aanmaken met hetzelfde e-mailadres is niet mogelijk. Dan maar met een ander e-mailadres. Hopelijk kom ik dan geen twee keer in hun database te staan. Ik zal hun customer service ook eens moeten doorlichten.
Scheermesjes zijn er in overvloed, het gaat om de juiste voor jou uit te kiezen. Alternatieven voor het Estrid abonnement vind je in onze lijst beste scheermesjes voor vrouwen. Maar voorlopig dit: wie wil een kortingscode?
Hoe we vergelijken en testen
Het team van Doorgelicht gaat online en offline op zoek naar informatie, kenmerken en specificaties over het product in vraag.
We ontvangen of kopen het product en testen het volledig uit. We houden het vast, voelen naar kwaliteit, bekijken de afwerking en testen de prestaties. Hierbij worden onze redactionele richtlijnen toegepast. Onze bevindingen vind je in deze review.
Dit Estrid scheermesje werd voornamelijk beoordeeld en vergeleken op mesjes, abonnement, materialen en prijs.