Review van de Volans elektrische step
Wie of wat is Volans
Volans is een Nederlands merk dat zich richt op de markt van elektrisch steps. Voorlopig zijn elektrische steps in Nederland verboden op de openbare weg. Binnenkort zijn er heel wat veranderingen in de wetgeving omtrent LEV’s (Lichte Elektrische Voertuigen) en hier wil Volans op inspelen. Om de Nederlandse en Belgische consumenten te beschermen van goedkope en gevaarlijke steps wil Volans elektrische steps van hoge kwaliteit op de markt brengen. Hierbij spelen ze vooral in op veiligheid.
Voorlopig bestaan er twee modellen: de Volans H10 die we mochten testen en de H20 premium, een model dat voorlopig nog niet verkocht wordt in België. Meer informatie kan je vinden op de Volans website.
In deze Volans review:
- Goede kwalitatieve step
- Onze testrit op Brusselse ondergrond
- Stevige frame en ontwerp
- Makkelijk op slot te zetten / anti-diefstal
- Extra veilig met goede verlichting
Ontwerp en materiaal
Al bij het uitpakken van de step voel je dat het om een stevige step gaat. Daarom is het geen zeer zware step, met 18 kg val je ergens net boven het gemiddelde. De metalen onderdelen van de step voelen gewoon stevig en kwalitatief aan. Het frame is gemaakt is van magnesiumlegering. Dit is een zeer licht maar ook robuust materiaal. De openingen in het frame oogt niet alleen mooi, het is ook een perfecte opening voor je slot. Een probleem dat we vaak tegenkomen bij elektrische steps!
De vouwbare stang zit stevig vast met een beveiligde vergrendeling. Eens je weet hoe kan je deze makkelijk open- en toevouwen in enkele seconden. De stang zelf is van aluminium en stevig genoeg om schokken op te vangen. Zoals bij elke step is het stuur wat smal. Om hier te helpen geniet je van iets dikkere handvaten. Enkel de bel is wat moeilijk te bereiken. Op een elektrische step wil je namelijk liefst met je twee handen op het stuur blijven.
Veiligheid
Rijcomfort, GETEST op de Brusselse wegen
We hebben de step getest op verschillende veiligheidsaspecten. Tijdens het rijden heb je voldoende rijcomfort. Er is geen vering aanwezig, maar door de kwaliteit van het ontwerp en de materialen worden de meeste schokken opgevangen. Door de luchtbanden heb je nog een extra schokdemper, zelf op de Brusselse kasseiwegen. Het nadeel is dat je deze moet onderhouden en soms oppompen. Ze kunnen ook leeglopen, al geniet je met Volans van ‘Flat-free foamed inner tubes’. Banden die beter bestand zijn tegen het leeglopen. Met volle banden heb je dit risico niet, al is het veel onaangenamer rijden.
Ook het sturen, de stabiliteit en controle over de step voelde allemaal zeer vlot en aangenaam aan. Omdat je niet enkel met je stuur, maar ook met je lichaamsgewicht, stuurt is de stabiliteit van de step belangrijk. Denk hierbij dat de weg niet altijd even goed ligt in België. Steps zijn gevoelige voertuigen, te veel schokken kan schade aanrichten op lange termijn. Na enkele kilometers op de Volans elektrische step concludeerde we dat deze meer dan voldoet voor de Belgische wegen.
Veel verlichting
Iets wat ons meteen opviel aan de Volans was de aanwezigheid van neon verlichting onderaan de step. De twee blauwe neon lichten zorgen voor extra zichtbaarheid in de nacht. Naast het feit dat het er cool uitziet is de extra veiligheid het grootste voordeel. Ook achteraan heb je meer verlichting dan andere elektrische steps. De reflectoren aan de zijkant zijn dan weer mooi meegenomen.
Bovenaan het stuur heb je ook een goed voorlicht. Deze verlicht de grond niet echt en dient vooral als waarschuwing voor aankomend verkeer. Alle lichten gaan automatisch aan bij het aanzetten van de step. Het voorlicht kan je met de powerknop wel aan- en uitdoen.
Software
Een step heeft redelijk veel ingebouwde technologie, zoals KERS en magnetische remmen, maar ook verschillende beveiligingen. Misschien heb je het al eens gezien, een e-step dat in brand schiet tijdens het opladen? Het is van uiterst belang dat de step voldoende beveiligd is om zulke problemen te vermijden. De elektrische step van Volans is beveiligd tegen oververhitting, kortsluiting, over-charging (schakelt automatisch uit) en over-discharge (waar de batterij te leeg loopt en niet meer geladen kan worden).
Daarnaast zijn er nog enkele settings om jouw veiligheid tijdens het rijden te garanderen. Zo kan je de step niet uitzetten als je in beweging bent. Gaat hij automatisch naar de eerste (trage) versnelling als de batterij te leeg is. En kan je vanuit stilstand niet accelereren. Anderen zien dit als een nadeel, maar wij vinden het goed dat de step niet plots kan wegschieten omdat je duim wat beweegt.
Remmen, rijden, batterij en motor
Het rijden ging zeer vlot. Eén duwtje en je hebt voldoende snelheid om te accelereren. De elektrische step van Volans staat automatisch in eerste versnelling. Hiermee rij je stapvoets (6 tot 8 km/u). In België mocht je vroeger op deze stand het voetpad op. Tegenwoordig mag je niet meer op het voetpad rijden.
Volans motor en batterij
Gaan we naar de tweede en derde versnelling dan ga je van 18 km/u naar 25 km/u. De motor voorziet de step van 300 W kracht, voldoende om 72 kg (100 kg max draaglast) de kunstberg op te trekken. Uiteraard was dit aan een zeer lage snelheid (8-10 km/u), maar afduwen met de voet was net niet nodig. Op lage batterij probeerden we dit opnieuw en was bijduwen wel nodig om niet stil te vallen.
De batterij neemt een goede 4 tot 5 uur om volledig op te laden. Door de vele hellingen ging de batterij maar 16 kilometer mee. Gebruik je de step enkel in eerste versnelling op een plat wegdek dan haal je 25 kilometer.
Eén rem aan het stuur
Remmen is nooit gemakkelijk met een elektrische step. Voorin heb je een mechanische trommelrem, deze bedien je via de rem aan het stuur. De rem is makkelijk te bedienen terwijl je handen op het stuur zijn. De bel is iets moeilijker te bereiken.
Achterin heb je een magnetische E-ABS rem. Deze remt op hetzelfde moment als de voorrem en laadt de batterij een klein beetje op. De voorrem is standaard en kan je later vervangen met een standaard onderdeel. Ook de banden zijn standaard formaten en makkelijk te vervangen.
De wielen (9 inch) hebben goede grip, ook op een iets natter wegdek. Let op, rijden in de regen is gevaarlijk en wordt afgeraden. Ze zijn wel kleiner dan sommige andere merken. Met een groter raakvlak heb je meer grip en stabiliteit, maar dit wordt gecompenseerd door de andere voordelen van het ontwerp.
Volans zal nog andere modellen op de markt brengen, misschien dan ook een model met grotere wielen.
Wat valt er nog op aan de Volans elektrische step?
Step dragen
Het dragen van de elektrische step valt goed mee. Je kan ook één wiel op grond laten en de opgevouwen step trekken. Wat wel opviel was dat het klemmetje dat gebruikt wordt om de step toe te houden uit hard plastic bestaat. Hoe lang die het volhoudt is niet duidelijk. Je kan de step ook met één wiel op grond laten en deze verder trekken. Dit was soms wat handiger.
Een redelijke klimmer
Alle (legale) steps zijn wettelijk begrenst op 25 km/u. Ga je ermee racen dan ga je allemaal even snel. Er kan wel een verschil zijn in acceleratie. Hoe krachtiger de motor hoe sneller je optrekt. Volans gebruikt een 300 W motor, krachtig genoeg, al verlies je wat vermogen wanneer de batterij bijna leeg is.
In Brussel kwamen we veel deelsteps tegen, of mensen met hun eigen step. Een goed moment om de step te vergelijken met anderen. Wat hier opviel was dat we niet noodzakelijk als snelste vertrokken. Toch werden andere steps ingehaald van zodra de weg een beetje omhoog ging. Met de Volans bleven we net boven de 12 km/u.
Garantie
In België zijn we verwend (of gewoon beschermd) als consument. Voor elektrische producten geniet je meestal van 2 jaar fabrieksgarantie. Koop je in het buitenland dan ga je akkoord met andere wetten. Bij Volans geldt een fabrieksgarantie van 12 maanden op de motor en het frame + stang. De batterij en verlichting is slechts voor 6 maanden in garantie.
Hoe we vergelijken en testen
Het team van Doorgelicht gaat online en offline op zoek naar informatie, kenmerken en specificaties over het product in vraag.
We ontvangen of kopen het product en testen het volledig uit. We houden het vast, voelen naar kwaliteit, bekijken de afwerking en testen de prestaties. Hierbij worden onze redactionele richtlijnen toegepast. Onze bevindingen vind je in deze review.
Deze Volans step werd voornamelijk beoordeeld en vergeleken op bouwkwaliteit, remmen en banden, verlichting, frame en prijs.