De 9 beste fietshelmen van 2024
Fiets veilig op je stadfiets, racefiets of e-bike.
In dit artikel gaan we op zoek naar de beste fietshelm voor heren. Naast fietshelmen voor heren bestaan er ook modellen die speciaal ontworpen zijn voor dames en kinderen. Bij de aankoop van een goede helm krijg je de keuze uit een aantal optionele extra’s.
Een fietshelm met een vizier is bijvoorbeeld nuttig wanneer je je ogen wilt beschermen tegen regen, modder of insecten. Daarnaast bevatten sommige modellen geïntegreerde verlichting aan de achterkant zodat je goed zichtbaar bent op de weg. De meest veilige fietshelmen herken je dan weer aan de MIPS-technologie. Deze helmen reduceren het risico op hersenschade tijdens een val.
Laat je dus vooral inspireren door onze zoektocht en bepaal welke fietshelm jij binnenkort vastklikt onder je kin.
Onze selectie fietshelmen
- Beste prijs-kwaliteit: Abus Hyban 2.0 ACE bij Bol.com
- Beste voor e-bike: Lazer Cruizer MIPS bij Bol.com
- Beste voor racefiets: Abus GameChanger bij Bol.com
- Beste voor MTB: Giro Tyrant MIPS bij Bol.com
- Beste verlichting: Lumos Ultra bij Bol.com
- Beste vizier: Abus Pedelec 2.0 ACE bij Bol.com
- Beste met MIPS: Lazer Blade+ MIPS Race bij Bol.com
- Beste voor brildragers: BBB Cycling Indra bij Bol.com
- Beste met zonneklep: Shinmax bij Amazon
In dit artikel
Beste prijs-kwaliteit: Abus Hyban 2.0 ACE
Voordelen:
- Geschikt voor brildragers
- Goede ventilatie
- Reflectoren en geïntegreerd achterlicht
- Beschikbaar in verschillende kleuren
- Makkelijk verstelbaar
Nadelen:
- Geen voorlicht
- Iets zwaardere helm
De Abus Hyban 2.0 ACE is de beste fietshelm voor heren die dagelijks naar hun werk pendelen met een gewone stadsfiets. Het is een stevige helm die comfortabel zit en uitgerust is met een achterlicht. De buitenkant van de helm is gemaakt uit een harde schaal van ABS. Daardoor is hij iets zwaarder, maar wel steviger dan een In-Mold helm.
Bij een In-Mold helm dringen scherpe voorwerpen dwars door de buitenkant tijdens een zware val. Het zware gewicht maakt dat deze helm minder geschikt is voor fietsers die naar een hoge snelheid streven.
Deze fietshelm heeft vijf luchtinlaten en acht luchtuitlaten zodat je hoofd voldoende verluchting krijgt tijdens het fietsen. De gaten bovenaan zijn telkens voorzien van een soort rooster dat insecten en zelfs kleine hoeveelheden regen tegenhoudt. Je bent niet verplicht om deze opzetstukken te gebruiken, want je maakt ze gemakkelijk los van de helm.
Hetzelfde geldt voor het vizier, dat je gemakkelijk naar boven of beneden kunt duwen. Het vizier zelf staat voldoende ver naar voren voor brildragers. Je past tot slot de maat van de helm aan op basis van een gebruiksvriendelijk verstelsysteem.
Neem voldoende tijd om de helm goed af te stellen op je hoofd. Dit is niet enkel comfortabeler; in geval van een ongeval heb je ook minder kans dat de helm loskomt van je hoofd. Deze fietshelm voor mannen bevat reflectoren voor extra bescherming. Kies de helm vooral in je favoriete kleur, want hij is beschikbaar is in verschillende kleuren, waaronder zwart, wit, geel en titan metallic.
Geschikt voor: Stadsfiets, mountainbike en e-bike | Hoofdomtrek: 60-65 cm | Extra’s: Achterlicht, reflectoren, geïntegreerd vizier
Beste voor e-bike: Lazer Cruizer MIPS
Voordelen:
- Trendy design
- Licht
- Ruimte voor achterlicht
- MIPS-technologie
- Beschikbaar in drie kleuren
Nadelen:
- Duur
- Geen vizier
De hippe helm van Lazer Cruizer heeft een sober design en oogt zeer trendy. De opening aan de achterkant geeft je de optie om een achterlicht aan de helm te bevestigen. Hier kun je ook de maat van de helm aanpassen aan de hand van de draaiknop. Dit exemplaar bestaat in drie kleuren, waaronder groen, zwart en grijs.
De zonneklep aan de voorkant bestaat uit stof en kun je gemakkelijk verwijderen indien nodig. Helaas bevat deze goede fietshelm voor je e-bike geen vizier, maar je kunt hem altijd combineren met een hippe zonnebril om de look af te maken. Er zijn zes ventilatieopeningen voorzien voor de nodige frisse lucht tijdens je fietsrit. Met een gewicht van 415 gram is de helm relatief licht en dus geschikt voor dagelijks gebruik.
Voor wedstrijdjes met een racefiets zal hij echter net iets te zwaar zijn. Deze trendy helm behoort daarnaast ook tot één van de meest veilige modellen. Hij bevat namelijk het Multi-directional Impact Protection System, ook wel MIPS genoemd. Hij reduceert dus het risico op hersenschade bij een val. Deze uiterst veilige en hippe helm kost jammer genoeg iets meer, maar verder zijn er weinig nadelen te bespeuren aan dit topmodel.
Geschikt voor: Stadsfiets en e-bike | Hoofdomtrek: 59-61 cm | Extra’s: MIPS en afneembare zonneklep
Beste voor racefiets: Abus GameChanger
Voordelen:
- Geïntegreerde brilhouder
- Forced Air Cooling technologie
- Aerodynamisch ontwerp
- Licht
Nadelen:
- Geen MIPS-technologie
- Duur
De beste fietshelm voor heren met een racefiets is de Abus GameChanger. De professionele helm is door zijn ronde design de beste oplossing voor snelheidsduivels. Het ontwerp is aangepast aan een typische sprint- of racehouding en de maat kun je volledig personaliseren. Ook de bandjes aan de zijkant zijn soepel en ze schuren niet.
Om sneller vooruit te gaan op de racefiets, kies je best een helm met een aerodynamisch design. Naast de vorm speelt ook het gewicht van de fietshelm een belangrijke rol. Dit aerodynamische exemplaar is uiterst licht, met een gewicht van slechts 290, 270 of 260 gram, afhankelijk van de gekozen maat. Dat komt doordat In-Mold helmen vaak lichter zijn dan een helm uit ABS.
Helaas bevat deze racehelm geen MIPS en dien je er ook rekening mee te houden dat scherpe voorwerpen tijdens een zware val door de buitenste laag kunnen dringen. Bij een lichte val zal de helm echter voldoende bescherming geven. Een bepaalde fietser gaf zelfs aan niet door te hebben dat zijn hoofd tijdens een val de grond had geraakt.
De Forced Air Cooling technologie verzamelt de inkomende lucht rondom je hoofd zodat je tijdens de wedstrijd voldoende afkoeling krijgt. Aerodynamische helmen bevatten immers minder ventilatieopeningen.
Uniek aan de helm is de mogelijkheid om een bril op te bergen achteraan de helm. Je dient de fietsbril dan wel afzonderlijk aan te kopen en steeds aan- en uit te doen, al naargelang de fietsomstandigheden. Qua kostprijs is het een grotere investering, maar je krijgt er goede kwaliteit voor in de plaats.
Geschikt voor: Racefiets, stadsfiets en e-bike | Hoofdomtrek: 59-61 cm | Extra’s: Forced Air Cooling technologie en aerodynamische brilhouder
Beste voor MTB: Giro Tyrant MIPS
Voordelen:
- EPS & EPP laag
- halfopen ontwerp
- Comfortabel
- MIPS bescherming
Nadelen:
- Duurder
Wanneer je graag op mountainbike avontuur gaat weet je dat het soms ook echt gevaarlijk kan zijn. Plotse afdalingen, diepe putten, veel losse stenen en dat allemaal aan hoge snelheden. Een goede MTB helm is dus echt nodig. En die zien er vaak anders uit dan de typische fietshelm.
Logisch ook, er is meer kans op vallen. Het ongeval ziet er anders uit dan op de baan en dus is ook de bescherming anders. De beste MTB helmen hebben extra bescherming, vaak MIPS en een verhoogde zonneklep. Net zoals motorcrosshelmen. Er bestaan ook meer bescheiden mtb helmen. Keuze voor iedere smaak.
Geen verlichting in de helm. Een echte mountainbiker heeft een fietslicht dat voor voldoende lumen zorgt. Wel MIPS technologie om je zo goed mogelijk te beschermen. Ook het ontwerp valt op, dit is een halfgesloten helm. Enkel je kin blijft onbeschermd. Dit maakt hem geschikt voor echte mountainbikers die veel risico nemen tijdens het fietsen.
Deze MTB fietshelm weegt 600 gram, iets zwaarder dan de gemiddelde helm. Dit komt door de MIPS bescherming, schuim laag, EPS- en de EPP-laag. Al deze beschermende lagen gecombineerd met het halfgesloten ontwerp maken dit één van de beste mtb helmen.
Daarbij blijft deze helm betaalbaar voor de meeste hobbyisten. Zoek je toch een goedkopere mountainbike helm dan raden we de Lazer Chiru aan. Minder features maar wel MIPS bescherming. Door de 14 ventilatieopeningen heb je wel voldoende verluchting tijdens het sporten.
Geschikt voor: Mountainbike | Hoofdomtrek: S-M-L maat | Extra’s: MIPS
Beste verlichting: Lumos Ultra
Voordelen:
- Compatibel met Apple Watch en Strava
- Waterproof
- Licht
- Stoplichten mits upgrade
- Oplaadbaar in twee uur
Nadelen:
- Geen MIPS-technologie
- Geen vizier
Er is volgens ons niets vervelender dan afzonderlijke fietslampjes die verloren kunnen gaan of de vaststelling dat de batterijen leeg zijn net voordat je de deur uit moet. Tegenwoordig bestaan er fietshelmen met geïntegreerde verlichting, de zogenaamde smart verlichting. Wanneer je een goede fietshelm met verlichting zoekt voor dagelijks gebruik, dan adviseren we de Lumos Ultra Helmet.
Je krijgt bij de aankoop een afstandsbediening meegeleverd om de helm te bedienen. Hij bevat zelfs de optie om knipperlichten aan te steken zodat het verkeer weet welke kant je opgaat.
Om je wegwijs te maken in de mogelijkheden van de helm krijg je compacte kaartjes mee naar huis. Hierop kun je een handig stappenplan raadplegen om het beste uit je helm te halen. Installeer zeker de mobiele app om de lichtinstellingen te wijzigen.
De fietshelm is compatibel met je Apple Watch en hij werkt via bluetooth, maar het is bijvoorbeeld ook mogelijk hem te verbinden met je account op Strava. We vinden hem daarom ook geschikt voor routes met de mountainbike, maar je dient dan wel nog een goede fietsbril aan te kopen. Hij heeft verder ook een fel voorlicht dat handig van pas komt bij routes in het bos.
De helm is volledig waterdicht en het neemt slechts twee uur in beslag om hem op te laden. Je gebruikt de verlichting daarna tot wel tien uur lang. Met een simpele upgrade kun je ook stoplichten activeren op de helm. Qua gewicht is ook deze helm licht, met 370 gram. Helaas bevat de helm geen MIPS-technologie, maar veilig fietsen begint vooral met goed zichtbaar zijn op de weg.
Geschikt voor: Stadsfiets, mountainbike en e-bike | Hoofdomtrek: 54-61 cm | Extra’s: Verlichting, waterproof, mobiele app
Beste vizier: Abus Pedelec 2.0 ACE
Voordelen:
- Geïntegreerd vizier
- Achterlicht
- Meegeleverde regenhoes
- Extra bescherming aan de oren
- Oplaadbaar via usb
Nadelen:
- Weegt iets meer
- Duur
De Abus Pedelec 2.0 Ace is een fietshelm met een geïntegreerd vizier en verlichting. Deze extra’s komen voornamelijk van pas bij mensen die snel willen fietsen. Een vizier is comfortabel aangezien het bescherming biedt tegen regen, wind en insecten. Dit komt zeer goed van pas bij hogere snelheden. De fietshelm is verder uitgerust met bescherming volgens de NTA 8776-norm. De Pedelec 2.0 Ace is eerder een fietshelm voor op de e-bike of speed pedelec. Hij is namelijk iets zwaarder, wat hem minder geschikt maakt voor op de racefiets.
Achteraan is hij uitgerust met ledverlichting voor een goede zichtbaarheid in het donker. Je kunt de ledverlichting opladen via een usb-kabel. Eveneens achteraan is er een klepje voorzien waarin je de meegeleverde regenhoes kunt opbergen. Dankzij het design blijft je ledlamp goed zichtbaar, ook wanneer je de hoes over je helm trekt.
De Abus Pedelec 2.0 Ace heeft oorkleppen om je te beschermen tegen het geruis van de wind. Ook mensen die gevoelig zijn aan hoofdpijn door de wind zijn gebaat met deze fietshelm. Hij laat echter wel het geluid van het verkeer door. Doordat het een veilige helm met heel wat opties betreft is het weliswaar een behoorlijke investering. Hij is echter afkomstig van een kwalitatief merk, dus hij zal je vele jaren van dienst zijn.
Geschikt voor: E-bike en speed pedelec| Hoofdomtrek: 52-57 cm | Extra’s: Achterlicht, reflectoren, regenhoes en geïntegreerd vizier
Koershelm met MIPS: Lazer Blade+ MIPS Race
Voordelen:
- Licht
- MIPS-technologie
- Sober design
- Goede prijs-kwaliteitverhouding
Nadelen:
- Geen vizier
De Lazer Blade+ is een sportieve fietshelm met een smalle vorm. De helm heeft 22 ventilatieopeningen zodat er voldoende frisse lucht kan circuleren rondom je hoofd. Dankzij het lage gewicht van 220 gram voelt hij comfortabel aan, zelfs tijdens lange fietsritten. Ondanks zijn lage gewicht biedt hij weliswaar voldoende bescherming doordat hij voorzien is van een ingebouwde MIPS-laag.
Door de combinatie van de harde buitenschaal en een zachte, wrijvingsarme voering aan de binnenkant, ook wel een Low Friction Layer genoemd, is deze helm één van de meest veilige keuzes. De buitenkant van de helm kan op die manier onafhankelijk bewegen tijdens een val en neemt de juiste positie aan om de impact op je hoofd te verkleinen. De pasvorm van de helm stel je gemakkelijk in op basis van het schroefsysteem aan de bovenkant.
Door zijn sobere design leent deze MIPS-helm zich zowel voor dagelijks gebruik als voor sportieve fietsritten. Helaas zul je nog een afzonderlijke bril moeten aankopen, want dit model bevat geen ingebouwd vizier. Ondanks het feit dat dit de beste helm is op het vlak van veiligheid, valt de prijs goed mee. Rekening houdend met de lange levensduur en de mogelijke schade die hij kan voorkomen betreft het een goede koop.
Geschikt voor: Racefiets, stadsfiets en e-bike | Hoofdomtrek: 52-56 cm | Extra’s: MIPS
Beste voor brildragers: BBB Cycling Indra
Voordelen:
- Geïntegreerd achterlicht
- Goedkoop
- Afneembaar vizier
- Licht
Nadelen:
- Geen MIPS-technologie
- Vizier staat vast op de helm
Voor brildragers kan het uitdagend zijn om een goede fietshelm te vinden. Dikwijls is de ruimte tussen het vizier en je gezicht te beperkt om nog plaats te voorzien voor je bril. Een goed vizier is aangewezen bij ritten met hevige wind (of hoge snelheden) of regen. Het is natuurlijk mogelijk een afzonderlijke fietsbril aan te kopen op sterkte, maar deze kun je gemakkelijk verliezen.
Onze keuze voor de beste fietshelm voor brillendragers is de BBB cycling Indra. Hun Faceshield, of vizier, staat redelijk ver voor de helm waardoor er voldoende plaats is voor je dagelijkse bril. De ruime afstand tussen je gezicht en het vizier werkt ook goed tegen de bedamping van je glazen. Hoe minder ruimte er is, hoe sneller de glazen bedampen.
Het is ook mogelijk een extra spray te gebruiken om damp op je glazen tegen te gaan. Je kan het vizier ook makkelijk naar boven doen wanneer je wil. Niet alleen het vizier ziet er strak uit, de helm is mooi matte zwart en oogt modern. Niet alleen mooi, ook veilig (EN-1078, NTA-8776) en geschikt voor de speed pedelec.
De helm is enkel in het zwart beschikbaar, in M of L (50-55 cm hoofdomtrek). Je kan kiezen voor het smoked vizier of voor een simpele transparante versie. Met 120 euro geen goekope helm. Zoek je een budgetvriendelijkere optie dan vonden we de Abus Hyban 2.0 ook meer dan geschikt.
Geschikt voor: Stadsfiets, e-bike, pedelec | Hoofdomtrek: M-L | Extra’s: vizier
Beste met zonneklep: Shinmax
Voordelen:
- Goedkoop
- Geïntegreerd achterlicht
- Afneembaar vizier en zonneklep
- Mooi design
Nadelen:
- Geen MIPS-technologie
- Vizier staat vast op de helm
De fietshelm van Shinmax springt in het oog door zijn mooie zwarte design. Op het vlak van extra’s scoort deze helm bijzonder goed. Hij heeft namelijk een ingebouwd achterlicht, een afneembaar vizier en een optionele zonneklep. Deze zonneklep gebruik je voornamelijk bij ritten met de mountainbike. De klep leent zich uitstekend om opspattende modder op te vangen. Ook in geval van regen is de zonneklep een goede aanwinst.
Bij racefietsen zijn dergelijke zonnekleppen geen meerwaarde door de invloed op de luchtweerstand. Verder belemmeren ze je zicht in een racehouding. Sommige fietsers dienen daardoor steeds het hoofd op te tillen om goed voor zich uit te kunnen kijken. In een racehouding blijft je hoofd idealiter zo laag mogelijk. Gelukkig ben je niet verplicht om de zonneklep aan de helm te bevestigen. De helm is dus in principe multifunctioneel en geschikt voor verschillende soorten fietsen.
Het is ook mogelijk om zowel het vizier als de zonneklep aan de helm te bevestigen. Helaas is het daardoor niet mogelijk om het vizier met een eenvoudig duwtje naar boven of naar beneden te plaatsen. De keuze voor het vizier maak je dus voor de volledige fietsrit. Verrassend is de lage prijs van deze helm, ondanks de vele opties.
Geschikt voor: Racefiets, mountainbike en e-bike | Hoofdomtrek: 57-62 cm | Extra’s: Achterlicht, afneembaar vizier en zonneklep
Waar op letten bij het kopen van een fietshelm?
Maat
Vooraleer je een fietshelm koopt, meet je best de omtrek van je hoofd. Indien deze kleiner is dan 54 centimeter of groter dan 61 centimeter kun je best geen one-size fietshelm kopen. In dat geval zoek je beter een fietshelm die ofwel in small, ofwel in large beschikbaar is. Het is namelijk belangrijk dat de helm comfortabel op je hoofd past. Zeker bij een val is het van groot belang dat de helm niet te los zit.
De meeste fietshelmen zijn achteraan voorzien van een draaiwieltje waarmee je ze kunt aanpassen aan de omtrek van je hoofd en je maakt ze onder je kin vast door middel van een sluiting met een kliksysteem.
Wanneer je twijfelt over de juiste maat van je fietshelm, ga je beter fysiek langs in de winkel. Op die manier kun je verschillende modellen passen en kies je het type dat het meest comfortabel aanvoelt.
Veiligheid
Door een aantal veiligheidsmaatregelen te treffen kun je de gevolgen van een val beperken. Zo speelt de vorm van je helm een belangrijke rol. Een helm met een ronde vorm biedt een betere bescherming ten opzichte van aerodynamische helmen met een puntige achterkant.
Die laatste zijn echter zeer populair omdat ze aerodynamisch zijn en dus minder weerstand bieden. Een gewone pendelaar zal met zo’n type helm weliswaar geen verschil in snelheid merken.
Onderzoek toont aan dat aerodynamische helmen minder veilig zijn doordat ze bij een val minder goed blijven zitten. Ze voelen ook iets minder comfortabel aan doordat ze een beperkt aantal ventilatieopeningen hebben.
Voor de hoogste vorm van veiligheid kies je dus een ronde fietshelm, idealiter met MIPS-technologie. MIPS staat voor Multi-directional Impact Protection System. De oorsprong van deze technologie vinden we in het Royal Institute of Technology in Stockholm.
Aan de binnenkant van een MIPS-fietshelm is een extra laag voorzien, de zogenaamde Low Friction Layer. Op het moment van impact zal de buitenste laag van je helm onafhankelijk roteren om de kracht van de schok op te vangen en de impact op je hoofd te verspreiden. Een MIPS-fietshelm ziet er niet anders uit ten opzichte van een gewone fietshelm. Het enige onderscheid is dat MIPS-fietshelmen van een geel logo voorzien zijn.
Door een MIPS-fietshelm te gebruiken, heb je veel minder kans op zware hersensletsels in vergelijking met een fietshelm zonder deze technologie.
Tot slot heb je nog de mogelijkheid om te kiezen tussen een helm uit ABS of een In-Mold helm. Hard shell helmen, aangeduid met de benaming ABS, zijn iets zwaarder en ze hebben vaak minder ventilatieopeningen dan een In-Mold helm.
ABS-helmen zijn echter iets veiliger doordat ze bescherming bieden bij zware schokken én tegen voorwerpen met scherpe randen. Een In-Mold helm staat erom bekend lichter te zijn en dus iets comfortabeler te zitten. Scherpe voorwerpen zullen echter dwars door de buitenkant heen gaan.
Comfort en gewicht
Gelinkt aan de maat van de helm is het comfort. Het is namelijk belangrijk dat de helm niet enkel goed past, maar ook comfortabel zit. Als je je hoofd beweegt, moet de helm goed op zijn plaats blijven zitten.
Ook is het belangrijk dat een fietshelm voldoende gaten heeft voor verluchting. Aerodynamische helmen zullen meestal minder ventilatieopeningen hebben doordat deze invloed hebben op de luchtweerstand.
Een hard shell helm in ABS zal zwaarder aanvoelen, maar is iets veiliger bij een val. Het materiaal is steviger en het zal ook bij scherpe voorwerpen de nodige bescherming bieden. In-Mold helmen voelen dan weer lichter aan en ze zitten bijgevolg iets comfortabeler bij lange fietsritten. Zoals daarnet aangegeven zullen deze helmen je echter niet beschermen bij een val op een scherp voorwerp.
Vizier en verlichting
Een vizier dient om je ogen te beschermen tegen regen, wind of insecten. Mensen die niet sneller dan 20 of 25 kilometer per uur fietsen, hebben niet echt een vizier nodig. Mensen die sneller fietsen en die geen aparte bril willen aanschaffen, kijken best uit naar een fietshelm met een geïntegreerd vizier en verlichting.
Je hebt de keuze uit een vast vizier dat je op de helm kunt klikken, ofwel een flexibel vizier dat je naar boven en beneden kunt schuiven afhankelijk van de omstandigheden.
Naast een goed vizier is ook de verlichting belangrijk om je te beschermen op de weg. Voorkomen is namelijk beter dan genezen en daarom begint veiligheid met een goede zichtbaarheid op de weg. De beste fietshelm voor heren zal daarom over een geïntegreerd achterlicht beschikken en liefst zelfs over een voorlicht.
Wij raden aan om op zijn minst een fietshelm te kiezen die is uitgerust met een geïntegreerd achterlicht. Let op; dit wil niet zeggen dat je geen volwaardig achterlicht nodig hebt. Als we mogen raden we zelf het gebruik van twee achterlichten aan om je zo zichtbaar mogelijk te maken.
Ventilatie en regenhoes
Sommige helmen bevatten een speciaal compartiment waarin een uitvouwbare regenhoes zit. Dit is zeker een plus voor pendelaars die het hele jaar door de fiets gebruiken om naar hun werk te gaan. Bij hevige regenval kun je op die manier je haar droog houden. Let er wel op dat het achterlicht goed zichtbaar blijft in dat geval. Meestal is er een opening voorzien in de regenhoes om het achterlicht zichtbaar te houden.
Tijdens de zomer is het dan weer aangewezen om een model te kiezen met voldoende ventilatieopeningen. Let op, want bij een aerodynamische fietshelm zul je vaak minder ventilatie hebben. Deze openingen hebben namelijk een impact op de luchtweerstand.
Een goede fietshelm zorgt echter voor een goede luchtstroom binnen de helm zodat je niet overmatig begint te zweten tijdens de fietsrit. Sommige helmen hebben ook afzonderlijke opzetstukken om op de ventilatieopeningen te monteren. Deze zijn voorzien van een soort gaas tegen insecten en kleine hoeveelheden regen.
FAQ – vaak gestelde fietshelm vragen
Heb ik een fietshelm nodig?
Iedereen die regelmatig fietst is gebaat bij een goede helm. Ervaren fietsers kunnen gevaarlijke situaties beter inschatten, maar zelfs de beste fietsers kunnen in een ongeval terechtkomen door de onoplettendheid van een chauffeur. Bij een ongeval is een helm de enige oplossing om je hoofd te beschermen tegen de impact van het asfalt.
Het is aangewezen om een helm om de vijf jaar te vervangen. Onderzoek van Snell heeft aangetoond dat helmen ongeveer na vijf jaar versleten zijn. De binnenkant bestaat namelijk uit EPS of geëxpandeerd polystyreen. Dit materiaal vormt een soort van absorberende laag die je hoofd van de nodige bescherming voorziet tijdens een ongeval.
Slijtage aan dit materiaal ontstaat door je helm te dragen en op te bergen. Een versleten helm kan tot twee maten groter worden dan hij origineel was. Een helm die niet goed past kan tijdens een ongeval van je hoofd schuiven, met alle gevolgen van dien.
Welke maat heb ik nodig?
Vooraleer je een fietshelm koopt, meet je best je hoofd. Indien de omtrek van je hoofd kleiner is dan 54 centimeter of groter dan 61 centimeter, koop je best geen one-size fietshelm. In dat geval kijk je beter naar een fietshelm die in small of large beschikbaar is zodat de helm comfortabel op je hoofd past.
De meeste helmen zijn achteraan voorzien van een draaiwieltje waarmee je de helm aan de omtrek van je hoofd kunt aanpassen. Als je niet zeker bent van de maat van een helm, dan ga je beter even langs een fysieke winkel om een exemplaar te passen.
Hoe lang gaat een fietshelm mee?
De beste fietshelm heeft een levensduur van ongeveer vijf jaar. Het is, bij frequent gebruik, ook mogelijk dat je hem vroeger dient te vervangen. Gemiddeld kun je uitgaan van een levensduur tussen de drie en de vijf jaar.
Er zijn een aantal maatregelen die je kunt nemen om je fietshelm in een goede staat te houden. Leg hem bijvoorbeeld niet in de zon om slijtage te voorkomen. Uv-straling heeft een negatieve invloed op de stevigheid van het plastic waardoor het sneller breekt. Dat wil je uiteraard voorkomen tijdens een val.
Verder kun je je fietshelm best goed schoonmaken na een lange fietstocht. Afhankelijk van het type helm kun je hem onder de kraan houden, de binnenhoes in de wasmachine reinigen of het vuil wegnemen met een vochtige doek. Sommige fietshelmen hebben een regenhoes om de helm te beschermen tijdens het fietsen. Een bijkomend pluspunt is dat je haar dan ook droog blijft.
Wanneer moet je een fietshelm vervangen?
Aangezien de fietshelm je van de nodige bescherming voorziet tijdens een fietsrit, is het belangrijk om hem op tijd en stond te vervangen zodat je goed beschermd blijft. Om een veilig gebruik te garanderen is het dan ook aangewezen een fietshelm te vervangen van zodra de helm, bij een val, de grond raakt. Ook al is er geen zichtbare schade, de helm kan binnenin aangetast zijn en sneller breken bij een volgende val.
Wanneer je met de wielen op de grond blijft, is een vervanging pas aangewezen na een levensduur van vijf jaar.
Afhankelijk van de kwaliteit van de helm kan het zijn dat hij iets vroeger aan vervanging toe is. Gemiddeld kunnen we echter spreken van een levensduur van drie tot vijf jaar.
is het dragen van een fietshelm verplicht?
Het dragen van een fietshelm is in België enkel verplicht voor de speed pedelec (e-fiets rijdt die sneller dan 25 km per uur kan). Voor de rest is een fietshelm niet verplicht (wel aangeraden) noch voor kinderen, noch voor volwassenen.
Het verkeersinstituut Vias heeft in februari 2019 een eisenpakket op tafel gelegd om een helm te verplichten voor kinderen tot 14 jaar. De toenmalige Vlaamse minister voor Mobiliteit gaf hier echter geen gehoor aan. Volgens hem zou de verplichting kinderen van jonge leeftijd mogelijk van de fiets wegjagen.
Ook zou het dragen van een helm het aantal ongevallen niet doen afnemen. Zelfs fietsorganisaties zijn geen voorstander van een dergelijke maatregel. Ook zij vrezen dat de verplichting ertoe zou leiden dat mensen minder geneigd zijn om de fiets te nemen.
Uit onderzoek blijkt dat hoe meer fietsers er op de weg zijn, hoe minder ongevallen er gebeuren. Landen waar de fietshelm verplicht is, en waar er bijgevolg minder fietsers zijn, scoren slechter op het vlak van fietsveiligheid.
In sommige landen is de fietshelm enkel verplicht voor kinderen tot een bepaalde leeftijd. Daaronder vallen landen als Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Zweden. Bepaalde landen zijn dan weer bijzonder streng als het op fietshelmen aankomt. Denk maar aan Spanje, waar iedereen buiten de bebouwde kom verplicht een fietshelm moet dragen, of aan Zwitserland, waar alle fietsers die sneller gaan dan 20 kilometer per uur verplicht een helm moeten opzetten.
Hoe we vergelijken en testen
Het team van Doorgelicht gaat online en offline op zoek naar informatie, kenmerken en specificaties over de producten in vraag.
Voor dit artikel werden 14 producten met elkaar vergeleken om te zien welke als beste uit de test kwamen. Er werden uiteindelijk 9 producten in onze selectie geplaatst.
Deze producten werden voornamelijk beoordeeld en vergeleken op kwaliteit, maten, veiligheid, comfort, opties en prijs.